Verwijderen van kleine onzuiverheden in aardolie/gas

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

Verwijderen van kleine onzuiverheden in aardolie/gas

Geachte

Voor een taak moet ik het verwijderen van kleine onzuiverheden in aardolie / gas bespreken .

Ik weet dat dit met het super clauss proces moet en dat snap ik maar wat ik niet echt vind tijdens het opzoeken is wat de kleine onzuiverheden zijn en vanaf wanneer men spreekt over een kleien onzuiverheid.

Er zit steeds zwavel in aardolie en aardgas dus vindt ik het vrij logisch dat dit een van de zovele zal zijn , maar toch zou ik nog enkele ander willen weten.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Vervloet Cédric

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Verwijderen van kleine onzuiverheden in aardolie/gas

Claus of Superclaus zet H2S om in S, meer niet. Het verwijdert niets uit olie of gas.

Het ontzwavelen van aardolieprodukten gebeurt in een HDS (hydrodesulfurization) fabriek waar door toevoeging van waterstof bij hoge temperatuur en druk de gebonden zwavel omgezet wordt in H2S. Dat wordt dan met een amineoplossing verwijderd uit het afgas en naar een Claus gestuurd.

Wat men als onzuiverheid bestempeld hangt er van af over product men het heeft. Het kunnen stoffen zijn die stinken of een ongewenste kleur hebben, of zuur zijn en corrosie veroorzaken. Het wordt ook vaak bepaald door de katalysatoren die men in allerlei processen gebruikt om destillaten uit aardolie op te werken tot bruikbare producten. Sommige katalysatoren kunnen niet tegen zwavel of stikstof, anderen worden geleidelijk onbruikbaar door afzetting van metalen (Va en Ni) of door afzetting van ontstane koolstof (cokes).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 25

Re: Verwijderen van kleine onzuiverheden in aardolie/gas

Dus als ik het goed begrijp is niet echt een vaste waarde om te zeggen dat het over kleine onzuiverheden gaat.

Echt bedankt voor de informatie ik ben nu al een heel stuk wijzer over dit onderwerp

Reageer