Springen naar inhoud

[religie] God versus godsdiensten

• Log in om te kunnen reageren

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2004 - 16:15

Allereerst wil ik zeggen, dat het niet mijn bedoeling is mensen te kwetsen, van hun geloof wil afhouden en dat ik ieders geloof respecteer. Ik geloof niet en heb ook het recht om dingen in vraag te stellen of mijn mening te verkondigen

Daarstraks waren we met een aantal over het volgende bezig. In de wereld zijn er een aantal zeer grote godsdiensten met dezelfde wortels, dus met dezelfde god. Waarom bekvechten (of erger: vermoorden, verkrachten, oorlog voeren,...) ze elkaar dan als ze bidden naar 1 en dezelfde "persoon".

De enige conclusie die we konden maken was: Geen van deze godsdiensten kan de "ware" zijn. Want welke god zou toelaten dat zijn volgelingen onderling elkaar liggen af te maken. Wat duidelijk in een groot deel van de geschiedenis is tussen joden - christenen; joden - moslims, moslims - christenen en dan heb je nog eens dat de katholieken de protestanten niet kunnen "rieken of zien".

Ik kan me niet voorstellen dat wij de eerste zijn die deze bemerking maakt.

Wat vinden jullie hiervan?
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2004 - 17:18

Vanzelfsprekend kan ik het niet laten hier wat over te zeggen.

Geen van deze godsdiensten kan de "ware" zijn.

Precies mijn punt. Ik wil nog iets verder gaan, als er een God zou zijn, zou die uberhaupt toestaan dat men elkaar daarvoor de hersens in zou slaan? Met andere woorden, een God, zoals aanbeden door veel religies kan niet bestaan of is zo wreed dat het mijn god niet zou zijn.

Dat denk ik niet. Het probleem is alleen dat mensen kunnen geloven. En zelfs zo overtuigd zijn van hun 'gelijk' dat er niet over te praten valt. Daarmee gooien ze hun eigen deur dicht en houden ze vast aan wat ze op het moment van dichtgooien dachten. Ik vraag me af waarom ze dat doen? Waarom zo angstvallig nieuwe denkbeelden/ideeen buitensluiten? Waarom zou je heilig overtuigd zijn van wat ooit is opgeschreven? Mensen kunnen daar schijnbaar niet mee omgaan. Voor veel mensen is het hun enige houvast. Het leven bevat al genoeg onzekerheden. Overigens denk ik dat degene die alle geloof verwerpen en dit soort discussie's onzin vinden dezelfde handicap kennen als de 'zwaar' gelovigen (elkaars tegenpolen?). Geen van beide in staat om zichzelf open te stellen en er over na te denken. Dus alle reden om elkaar in de haren te vliegen. Tenslotte denk je niet na, maar geloof je alleen maar dat je gelijk hebt. Zonder enig goed onderbouwde reden... Dus de rest is de duivel/slecht/gevaarlijk/een bedreiging voor je houvast/etc.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2004 - 17:19

Als je je zelf een volgeling van een bepaalde religie noemt wil dat niet zeggen dat je zomaar van alles uit kan halen onder het mom van religie.

De acties van mensen staan niet in relatie met hun godsdienst.

Niemand kan een actie verklaren aan de hand van een religie.

Guns don't kill people, people kill people.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2004 - 17:25

spijtig genoeg gebeuren er de dag van vandaag en in het verleden heel wat zaken in de naam van hun godsdienst. Ze verklaren hun zaak er niet mee, ze "rechtvaardigen" het ermee.

Een voorbeeldje uit de geschiedenis: het afslachten van protestanten door katholieken. God is niet echt tussen beide gekomen, terwijl beiden toch tot hem moeten gebeden hebben.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2004 - 17:29

spijtig genoeg gebeuren er de dag van vandaag en in het verleden heel wat zaken in de naam van hun godsdienst. Ze verklaren hun zaak er niet mee, ze "rechtvaardigen" het ermee.

Een voorbeeldje uit de geschiedenis: het afslachten van protestanten door katholieken. God is niet echt tussen beide gekomen, terwijl beiden toch tot hem moeten gebeden hebben.

Wat is nou eigelijk het gespreksonderwerp, want dat kan ik niet uit je post opmaken. Ik ga geen discussie voeren als ik het onderwerp/vraag/opmerking niet weet.

En waarom stel je steeds dat de katholieken protestanten hebben afgeslacht, uit welke periode is dat?

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2004 - 17:42

Ik denk dat de rivaliteit (als je het zo wilt noemen) komt doordat veel mensen (gelovigen) oogkleppen dragen. Ik zou niet willen concluderen dat die God dan niet bestaat.

Precies mijn punt. Ik wil nog iets verder gaan, als er een God zou zijn, zou die uberhaupt toestaan dat men elkaar daarvoor de hersens in zou slaan?

Als Hij dat niet toe zou staan zou er geen vrije wil zijn in de wereld, dat wil Hij ook niet.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2004 - 17:45

het gespreksonderwerp staat duidelijk in het eerste postje:

Allereerst wil ik zeggen, dat het niet mijn bedoeling is mensen te kwetsen, van hun geloof wil afhouden en dat ik ieders geloof respecteer. Ik geloof niet en heb ook het recht om dingen in vraag te stellen of mijn mening te verkondigen

Daarstraks waren we met een aantal over het volgende bezig. In de wereld zijn er een aantal zeer grote godsdiensten met dezelfde wortels, dus met dezelfde god. Waarom bekvechten (of erger: vermoorden, verkrachten, oorlog voeren,...) ze elkaar dan als ze bidden naar 1 en dezelfde "persoon".

De enige conclusie die we konden maken was: Geen van deze godsdiensten kan de "ware" zijn. Want welke god zou toelaten dat zijn volgelingen onderling elkaar liggen af te maken. Wat duidelijk in een groot deel van de geschiedenis is tussen joden - christenen; joden - moslims, moslims - christenen en dan heb je nog eens dat de katholieken de protestanten niet kunnen "rieken of zien".

Wat vinden jullie hiervan?

Even mischien anders omschrijven dan: ik vraag de mening van mensen over onze bedenking. Het is immers iets wat ons allen aangaat. het afslachten van medegelovigers is niet iets van de middeleeuwen, maar gebeurt nog in de 21ste eeuw. Een verdere discussie over het bestaan van god is hieruit ook te halen.

Maar het is niet echt mijn bedoeling om heel mijn post te analyseren om potentiele discussies eruit te halen. Wij hadden een bedenking, ik vertel deze hier en vroeg naar meningen.

Protestanten versus katholieken: middeleeuwen: niet alleen heksen werden op de brandstapel gebracht
http://campus.northp.../SpanInqui.html
ierland: Nog steeds een groot probleem tussen de 2 met niet zelfden een doden: bloody sunday,...

Ik hoop dat je het nu beter begrijpt.

syd schreef:
Ik denk dat de rivaliteit (als je het zo wilt noemen) komt doordat veel mensen (gelovigen) oogkleppen dragen. Ik zou niet willen concluderen dat die God dan niet bestaat.

Boaz schreef:
Precies mijn punt. Ik wil nog iets verder gaan, als er een God zou zijn, zou die uberhaupt toestaan dat men elkaar daarvoor de hersens in zou slaan?

Als Hij dat niet toe zou staan zou er geen vrije wil zijn in de wereld, dat wil Hij ook niet.

Waarom dragen ze oogkleppen onder broeders?

god kan natuurlijk niet even tussen beide komen, maar waarom liet hij verdeeldheid komen vanaf het begin?

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2004 - 17:57

Het punt is juist dat ze niet willen weten dat dat hun broeders zijn. Ik heb daar op zich ook wel moeite mee als ik moslims zie (om over de jihad nog maar te zwijgen, waar natuurlijk ook maar een kleine groep achter staat).

God moest verdeeldheid toelaten, anders zo Hij de vrije wil uitschakelen.

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2004 - 19:02

Verdeeldheid waartussen? God en de duivel? Verdeeldheid omtrent zijn eigen bestaan en daarmee de opoffering van hele bevolkingsgroepen? En komt de vrije wil niet in verdringing juist door geloof? Als je vrije wil wilt stimuleren zou geloof dan niet verbannen moeten worden en denken/filosofie gestimuleerd?

Ik denk dat de rivaliteit (als je het zo wilt noemen) komt doordat veel mensen (gelovigen) oogkleppen dragen

Daar ben ik het mee eens, maar wat willen/kunnen ze dan niet zien? Wat zijn die oogkleppen? De bijbel? Angst? Het onbekende?

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2004 - 19:06

Verdeeldheid waartussen?

Tussen mensen en gelovigen onderling

Daar ben ik het mee eens, maar wat willen/kunnen ze dan niet zien? Wat zijn die oogkleppen? De bijbel? Angst? Het onbekende?

Die oogkleppen zijn denk ik van "oudsher" aangepraat. Zo van: die zullen branden in de hel omdat ze van het juiste geloof zijn afgestapt.
Men vind het nu eenmaal niet leuk als mensen zeggen dat ze het anders aanpakken dan jij gewend bent. (heb ik het dus over de protestanten die de katholieke kerk verlieten)

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2004 - 19:17

Tussen mensen en gelovigen onderling

Dat snap ik, maar waarop is die verdeeldheid gebaseerd?

Quote ik mezelf even:

Verdeeldheid omtrent zijn eigen bestaan en daarmee de opoffering van hele bevolkingsgroepen? En komt de vrije wil niet in verdringing juist door geloof? Als je vrije wil wilt stimuleren zou geloof dan niet verbannen moeten worden en denken/filosofie gestimuleerd

Vrije wil wordt beperkt door het geloof. Daarnaast, is verdeeldheid niet een soort natuurlijk gegeven? De natuur blinkt uit in diversiteit....

Ik weet ook niet zeker wat Hij wel en niet wil. Er vanuit gaande dat Hij uberhaupt iets wil. Wat is de wil van God? Hij komt het je niet even vertellen(...). Daar zal niet ieder religieus onderlegt persoon het mee eens zijn, maar goed.

Hermen

Hermen

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2004 - 20:12

Wie van jullie heeft de bijbel of Coran wel eens gelezen? Misschien kom je er daardoor uit.

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2004 - 20:16

Wie van jullie heeft de bijbel of Coran wel eens gelezen? Misschien kom je er daardoor uit.

Tsja, ik kan niet zeggen dat ik ze gelezen heb. Ik heb er wel veel over gelezen. Maar bedoel je te zeggen dat God's wil in de bijbel staat?

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2004 - 13:41

als je ze wil lezen, dan moet het in de oorspronkelijk taal, want de vertalingen slaan op niets.

wil je aub meer uitleg geven, waarom men er dan zou uitkomen? In de loop van de gescheidenis is er zeker wat verandert aan de bijbel.

God heeft eigenlijk zelf voor die verdeeldheid gezorgd, dat is waar:
scheiding tussen jodendom en christendom: geboorte van jezus, zijn zoon.
scheiding tussen islam en toen algemeen jodendom: isaak ismael:
abraham en zijn vrouw konden geen kinderen krijgen, maar abraham wou een nakomeling: kreeg ismael bij een bediende. jaren later opeens vrouw van abraham zwanger: isaak was er, maar zij wou dat isaak de enige opvolger was van hun land, ... abraham stuurde ismael en zijn moeder de woestijn in om te sterven: god redde hen.

• Gast

Geplaatst op 21 maart 2004 - 01:24

Verschillende geloven liggen door de geschiedenis heen in de knoop met elkaar omdat elk geloof van zichzelf zegt dat zij gelijk hebben, het uitverkoren volk zijn en de rest de boodschap verkeert begrepen zoniet verlochend hebben ookal gaat het om Žťn en dezelfde god. Nu zal het woord van iedere profeet misschien in het begin oprecht bedoeld zijn geweest maar het lijkt mij duidelijk dat er vanalles bij gesleept en verzonnen is met een heel andere agenda op de achtergrond. De hel lijkt mij daar ťťn van de sprekenste voorbeelden van. En waarom zou god toekijken naar wat al zijn onderdanen elkaar aandoen? Wij zeggen tegen onze kinderen toch ook op den duur:" Zoek het nu onderhand zelf maar eens uit." Als je slim bent leer je er van. Zo niet dan val je net zolang in herhaling totdat je het wel leert of je het echt begint te vervelen en dus wel moet veranderen. Ik zeg niet dat god bestaat maar dat hij niet ingrijpt als wij elkaar de hersens inslaan is geen bewijs van het feit dat hij niet bestaat.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures