droogtijd water - vs water:ethanol mengsel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

droogtijd water - vs water:ethanol mengsel

Beste,

Wie kan me helpen met de volgende, kom er zelf niet uit. Stel ik heb 1 l water en laat dit gewoon verdampen op kamertemperatuur, neem 25degC. Daarnaast neem ik een mengsel 90% w/w H2O - 10% w/w Ethanol C2H5-OH ; Ik stel proefondervindelijk vast dat de "droogtijd" voor dit laatste mengsel gemiddeld 35% sneller is. Hoe bewijs ik dit theoretisch?

Dank bij voorbaat,

Peke

Berichten: 124

Re: droogtijd water - vs water:ethanol mengsel

Dat alcohol vluchtiger is en dat je minder water hebt?

Re: droogtijd water - vs water:ethanol mengsel

OK zover ben ik ook al - vraag is hoe zet ik dit theoretisch (aan de hand van formule) op papier. Ik denk daarbij aan de verschillende dampspanning van zuiver water en het eerder vernoemde mengsel.

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: droogtijd water - vs water:ethanol mengsel

Je hebt al genoeg aan de verdampingstemperatuur.
"Meep meep meep." Beaker

Re: droogtijd water - vs water:ethanol mengsel

Je hebt al genoeg aan de verdampingstemperatuur.


Wordt beschouwd als kamertemperatuur 20degC, en verder ....?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: droogtijd water - vs water:ethanol mengsel

Neen, deze bedraagt voor water 100 graden Celcius en voor ethanol bedraagt deze 338 K (351-273= 78 graden Celcius).

Doordat ethanol op een lagere temperatuur gaat koken zal het ook sneller verdampen (op elke temperatuur). Hierdoor ligt de 'droogtijd' ook lager voor het mengsel dan voor zuiver water.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: droogtijd water - vs water:ethanol mengsel

Zou je de verdampingstijden voor 100% zuiver water en 100% zuivere ethanol lineair kunnen interpoleren m.b.t. concentratie? Of ligt het niet zo simpel?

Berichten: 124

Re: droogtijd water - vs water:ethanol mengsel

Verdampen is ook afhankelijk van de partiële druk van de stof in omgeving en de druk. Als er bijvoorbeeld al veel water is verdampt in een gesloten systeem, zal het laatste restje water moeilijker verdampen. Ook zal bij een grotere druk de vloeistof moeilijker verdampen.

Re: droogtijd water - vs water:ethanol mengsel

Wouter_Masselink schreef:Neen, deze bedraagt voor water 100 graden Celcius en voor ethanol bedraagt deze 338 K (351-273= 78 graden Celcius).

Doordat ethanol op een lagere temperatuur gaat koken zal het ook sneller verdampen (op elke temperatuur). Hierdoor ligt de 'droogtijd' ook lager voor het mengsel dan voor zuiver water.
Ok, thanks for info zijn we al een stap verder maar hoe bepaal ik nu de practische vastelling dat met 100% H2O gemiddeld 35% trager verdampt dan eerder genoemd mengsel ? :shock:

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: droogtijd water - vs water:ethanol mengsel

Onzejozef, je draagt een goed punt aan. Is hier sprake van een gesloten systeem, of kan de verdampte vloeistof makkelijk vervluchtigen en onbeperkt diffunderen (m.a.w. kunnen de dampdrukken van water en ethanol constant worden verondersteld) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: droogtijd water - vs water:ethanol mengsel

Ik zou uitgaan van een niet-gesloten systeem (anders kan je er praktisch niet aan rekenen).
Zou je de verdampingstijden voor 100% zuiver water en 100% zuivere ethanol lineair kunnen interpoleren m.b.t. concentratie? Of ligt het niet zo simpel?
Dit kan volgens mij wel. Let wel op dat je hierbij met m/m % werkt aangezien de soortelijke warmte ook met massa werkt.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer