Nulleider van aggregaat op nulleider van lichtnet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 49

Nulleider van aggregaat op nulleider van lichtnet

Hallo, ik heb bij iemand de volgende onveilige situatie gezien,

hij had in de schuur een aggregaat staan die hij (als er een stroomstoring zou wezen) met een snoer met 2 male stekkers in het stopcontact zou aansluiten op het net. hij vertelde dat hij de zekeringen uit de groepenkast zou halen voordat hij de aggregaat zou starten en dus spanning zou hebben op die ene groep.

theoretisch zou dit moeten werken maar hij had geen hoofdschakelaar in de meterkast waardoor je de nul van de aggregaat met de nul van het lichtnet verbind.

onveilig is het zeker maar ik vraag me af of die doorverbonden nul problemen zou kunnen geven.

iemand een antwoord?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nulleider van aggregaat op nulleider van lichtnet

De nul hoeft helemaal niet aan elkaar te zitten. Als hij schroefpatronen heeft, dan heeft hij ook groepschakelaars, en daarmee schakel je ook de nul uit.

Heeft hij automatische zekeringen, dan kun je daarmee ook de nul uitschakelen.

Kwalijker is dat hij een snoer met 2 male stekkers gebruikt. Zulke snoeren zijn platweg verboden.

Als hij het volgens de regels wil doen, dan moet hij het aggregaat vast aansluiten, en een omschakelaar plaatsen die de betreffende groep óf aan het net, óf aan het aggregaat verbindt, zodat het aggregaat nooit aan het net kan komen. Die schakelaar moet dan zowel fase als nul omschakelen.

Berichten: 49

Re: Nulleider van aggregaat op nulleider van lichtnet

die schakelaars die boven de schroefpatronen (smeltzekeringen) zitten, schakelen toch alleen de fase en niet de nul.

athans zo zit dat in mijn groepenkast geloof ik wel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nulleider van aggregaat op nulleider van lichtnet

athans zo zit dat in mijn groepenkast geloof ik wel
Geloven is in de techniek niet voldoende, je moet het zeker weten. En ik weet zeker dat die schakelaars ook de nul schakelen, want dat moet van de NEN1010.

Dus schroef je groepenkast maar eens open om te zien hoe het echt zit.

Berichten: 49

Re: Nulleider van aggregaat op nulleider van lichtnet

okee, dan had ik een verkeerde gedachte. maar gewoon even voor de weet: wat zou er gebeuren als die nul van de aggregaat nu wel verbonden stond met de nul van het net? zou dat problemen opleveren of niet?

ik heb namenlijk ook wel eens gehoord dat de nul van de aggregaat verbonden staat met de randaarde.

en een aggregaat moet je eigenlijk aarden.

ik weet niet hoe dat op het lichtnet is maar is daar de nul ook aarde?

een hoop vragen voor iets wat eigenlijk nergens op slaat en onveilig is dat weet ik maar het is gewoon even voor de weet.

ik hoop dat iemand antwoorden heeft

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nulleider van aggregaat op nulleider van lichtnet

In het lichtnet is de nul vrijwel altijd met aarde verbonden. Bij de distributietrafo dan, en in sommige netten ook nog een keer in de huisaansluitkast. Maar eenmaal voorbij de meter mogen aarde en nul niet meer aan elkaar zitten.

Hoe dat in een aggregaat zit weet ik niet zeker.

Reageer