Bewijs somregel limietberekening

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Bewijs somregel limietberekening

Hallo,

Kan iemand mij een duidelijk bewijs geven voor de somregel bij eindige limietberekening?

Dus: lim (f + g) = lim f + lim g (de limiet van de som is gelijk aan de som van de limieten)

Is het bewijs voor lim (f - g) = lim f - lim g analoog? Dit bewijs zoek ik immers ook.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bewijs somregel limietberekening

Om dit te bewijzen moet je opsplitsen in zeer veel gevallen. Je moet immers voor zowel f als g het onderscheid maken of de limiet eindig is of niet. Zie je waarom?

Dat tweede is inderdaad analoog. Immers is f-g = f+(-g). Rest je één zaak om te tonen: lim (-g) = -lim(g). (Deze notatie is wat kort uiteraard, maar het is het principe dat ik toon ;) .)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 5

Re: Bewijs somregel limietberekening

Zou je mij het bewijs voor de somregel kunnen geven aub? Je zou er mij hard mee kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bewijs somregel limietberekening

Ik wil je helpen met erachter te komen. Het zo kant-en-klaar geven, ga ik (nog) niet doen. Als je er zelf uit geraakt, heb je daar veel meer aan.

Begrijp je waarom dat onderscheid nodig is?

Laten we dan bij het begin beginnen: de definities voor limiet. Kun je die eens opschrijven?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 5

Re: Bewijs somregel limietberekening

Neen, ik begrijp niet waarom je dat onderscheid moet maken.

De limiet als x nadert tot a van f(x) is L

als en slechts als

voor elke epsilon > 0, er een delta > 0 bestaat, zodanig dat voor alle x niet gelijk aan a en met |x-a|<delta geldt dat |f(x)-L| < epsilon.

Sorry, ik kan de Griekse letters niet inbrengen.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bewijs somregel limietberekening

Maar wat als
\(L = \pm \infty\)
? Of
\(a = \pm \infty\)
?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 5

Re: Bewijs somregel limietberekening

Wel ja, daarom moeten we bewijzen dat de limiet eindig is, nietwaar? Anders geldt de rekenregel niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bewijs somregel limietberekening

Ah okee, je mag op voorhand aannemen dat het eindig is allemaal? Ik dacht dat dat onderdeel was van het te bewijzen ;) . Excuses dan.

Okee, wat weet je, en wat wil je bewijzen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 5

Re: Bewijs somregel limietberekening

Ja, het gaat hier over eindige limieten. Daarmee dat ik je niet goed begreep.

Dus: ik moet bewijzen dat de eindige limiet van de som van twee functies gelijk is aan de som van de eindige limieten van deze functies. Eerlijk gezegd heb ik geen flauw benul hoe ik er aan zou moeten beginnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bewijs somregel limietberekening

Neem aan dat je de limiet van f en g in a kent.

Kies epsilon (e) > 0 willekeurig. Dan moet je bewijzen dat er een delta (d) bestaat zodat, àls |x - a| < d, dan |(f+g)(x) - (f+g)(a)| < e.

En je weet iets over |f(x) - f(a)| en |g(x) - g(a)|. Zie je hoe dit te verwezenlijken? (Hint: driehoeksongelijkheid.)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer