Blokje wegschieten met veer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Blokje wegschieten met veer

Hallo,

Ik zit vast met een oefening. Er zijn drie vragen, twee daarvan heb ik kunnen maken maar voor de derde vraag weet ik echt niet hoe ik er aan moet beginnen. De oefening gaat als volgt:

tegen een ingedrukte veer k=1200 N, rust een blok met massa 300g. Bij het ontspannen van de veer wordt het blok horizontaal versneld. Onderstel dat er tijdens deze fase geen wrijving is tussen de blok en het het horizontale oppervlak. Daarna schuift het blok op een oppervlak met wrijvingscoefficient 0,2 verder waarop het na een afstand van 8,0 m tot stilstand komt.

a) bereken de arbeid geleverd door de wrijvingskracht ( W=-4,709J)

b) bereken de max snelheid van het blok ( v=5,60)

c) over welke afstand was de veer ingedrukt?

Zou iemand mij aub kunnen verder helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Blokje wegschieten met veer

Zou iemand mij aub kunnen verder helpen?
Waarmee?

Zijn a) en b) jouw antwoorden en heb je alleen c nog nodig?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Blokje wegschieten met veer

Jan van de Velde schreef:Waarmee?

Zijn a) en b) jouw antwoorden en heb je alleen c nog nodig?
Ja die heb ik gevonden. Maar ik weet niet hoe ik aan c moet beginnen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Blokje wegschieten met veer

Hoe verder je een veer indrukt, hoe meer veerenergie je erin opslaat.

De veerenergie is hier omgezet in bewegingsenergie van het blokje, die via de arbeid van de wrijvingskracht tenslotte 8 m verderop geheel in warmte was omgezet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Blokje wegschieten met veer

Jan van de Velde schreef:Hoe verder je een veer indrukt, hoe meer veerenergie je erin opslaat.

De veerenergie is hier omgezet in bewegingsenergie van het blokje, die via de arbeid van de wrijvingskracht tenslotte 8 m verderop geheel in warmte was omgezet.
Sorry maar ik weet nog altijd niet hoe ik verder moet.. Ik heb deze formule geprobeer W= -k/2(x2^2-x1^2) met x2=8 en w=-4,70J en ik kwam uit op 7,99m terwijl het juiste antwoord 8,85 cm is.

Berichten: 7

Re: Blokje wegschieten met veer

Ik heb het gevonden. Bedankt voor de hulp! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Blokje wegschieten met veer

Sorry maar ik weet nog altijd niet hoe ik verder moet.. Ik heb deze formule geprobeer W= -k/2(x2^2-x1^2) met x2=8 en w=-4,70J en ik kwam uit op 7,99m terwijl het juiste antwoord 8,85 cm is.
beetje verkeerde afronding, (van 0,08859... m) en misschien moet je in je antwoorden rekening houden met significantie?

Voor de rest OK
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer