Wat voor haken om (si) eenheden

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 76

Wat voor haken om (si) eenheden

*Excuses als dit op de verkeerde plek staat, had geen idee..*

Ik heb op Goeievraag.nl deze vraag ook al gesteld.

Is hier iets voor vastgesteld? Of is het zoals een van de antwoorden juist helemaal niet gebruikelijk bij SI-eenheden, maar enkel bij de dimensie van de eenheid (bv. [L] waar L staat voor lengte in meters)?

Ik ga het gebruiken bij werktuigbouwkunde, scheelt misschien ook, aangezien het op andere plekken/bij andere vakgebieden misschien anders is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Wat voor haken om (si) eenheden

Wanneer je de waarde van iets geeft, bijvoorbeeld de grootte, dan gebruik je geen haken.

d = 2 km, I = 3.2 A, v = 2.4 m/s.

Wanneer je rechte haken om een grootheid zet, geef je hiermee aan welke eenheid hierbij hoort.

[d] = m, = A, [v] = m/s.

Berichten: 76

Re: Wat voor haken om (si) eenheden

En stel ik voer iets uit en ik stel.

De afmetingen van het blok zijn:

lengte = 1 [m]

breedte = 2 [m]

hoogte = 0,5 [m]

Ik heb "geleerd" dat je zo duidelijk kunt aangeven welke eenheid iets heeft. Puur te verduidelijking. Is dit per definitie fout of kan dit "gebruikelijk" zijn?

En hoe kom jij aan jou informatie? Eigen kennis/ervaring of?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Wat voor haken om (si) eenheden

Ik heb "geleerd" dat je zo duidelijk kunt aangeven welke eenheid iets heeft. Puur te verduidelijking.
Daarmee maak je het juist omduidelijker, omdat de rest van de wereld (SI-)afspraken heeft gemaakt waarbij dat niet wordt gedaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 76

Re: Wat voor haken om (si) eenheden

Staat er ergens vast dat er GEEN haken mogen worden gebruikt?

Anyhow, ik zal het nog even navragen bij mijn leraar, wat hij er over zegt. Hij beoordeelt me namelijk minder op inhoud (stage) en meer op dat soort vormen en de manier van verslaglegging. Ik wilde hierover zekerheid hebben zodat ik in mijn gehele verslaglegging een stijl aan zou houden, het liefst ook nog de correcte.

Nog even concreet:

Mijn auto heeft een lengte:

[L] = 3,6 m

Het bovenstaande is dus een correcte notatie. Als iemand het toevallig weet heb ik graag een bron waarin dit ligt vastgelegd.

Daarnaast vraag ik me dan af waarom ik elders vaker heb gezien dat er [m] en [mm] etc. wordt genoteerd in de werktuigbouwkunde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Wat voor haken om (si) eenheden

Staat er ergens vast dat er GEEN haken mogen worden gebruikt?
Als je zoals hierboven zou denken zou je ook kunnen schrijven :P m :P = 45 :P kg :P , want het SI stelt ook niet expliciet vast dat je geen emoticonnetjes zou mogen gebruiken.

Het SI schrijft voor hoe het wél moet, het is geen lijst van wat allemaal niet mag. Het simpelst is dan om te stellen dat alles wat niet in dat SI omschreven is niet mag.
Mijn auto heeft een lengte:

[L] = 3,6 m

Het bovenstaande is dus een correcte notatie. Als iemand het toevallig weet heb ik graag een bron waarin dit ligt vastgelegd.
Nooit gezien, hoezo zou dat correct zijn? Als je dat concludeert op basis van.........
physicalattraction schreef:Wanneer je rechte haken om een grootheid zet, geef je hiermee aan welke eenheid hierbij hoort.

[d] = m, [ I ] = A, [v] = m/s.
.........dan lees je dat verkeerd.

Wat hierboven staat dien je te lezen als (bijvoorbeeld vermeld bij een formule met die drie grootheden)

"(Hier geldt de formule d=m·I )met afstand in meter, stroomsterkte in ampère en snelheid in meter per seconde",

(formule klopt niet maar past bij dit notatievoorbeeld)
Daarnaast vraag ik me dan af waarom ik elders vaker heb gezien dat er [m] en [mm] etc. wordt genoteerd in de werktuigbouwkunde.
Misschien simpelweg omdat niet iedereen zich aan conventies houdt ;) , of misschien oudere literatuur, of ......... .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Wat voor haken om (si) eenheden

Daarnaast vraag ik me dan af waarom ik elders vaker heb gezien dat er [m] en [mm] etc. wordt genoteerd in de werktuigbouwkunde.
Misschien ben je het tegengekomen in de kolomtitels van tabellen en op de assen van grafieken. Daar staan wel aanduidingen als uitrekking (cm) en kracht (N).

Berichten: 76

Re: Wat voor haken om (si) eenheden

@ jan,

Zit wat in inderdaad. En ik lees =A idd verkeerd..

Stel je hebt formule voor kwadratisch oppervlakte moment voor rechthoek:

1/12 * b * h^3

en dan =m en [h]=m op die manier? of is dat weer heel iets anders ?

@ jkien. nee.

@ algemeen: In principe zeg je dus gewoon

Lengte = 10 m

Berichten: 76

Re: Wat voor haken om (si) eenheden

Toch nog een vraagje.

Stel ik heb een grafiek-as. En daar wil ik op plaatsen: Hoogte (m). Is dat wel correct?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Wat voor haken om (si) eenheden

Dat is inderdaad correct. In vakliteratuur kom je dan beide varianten tegen, dus met ronde en met rechte haken. Maak daarom vooraf een keuze en blijf hierin consequent, dan doe je het altijd goed.

Berichten: 76

Re: Wat voor haken om (si) eenheden

Oke, dus hoogte [m] en hoogte (m) is correct,

en 1/12 * b *h^3

waarbij =m en [h]=m is ook goed,

maar h= 10 [m] is fout.

Leuke samenvatting. danku

Reageer