Implicaties van lengtecontractie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 126

Implicaties van lengtecontractie

Ik vroeg me laatst nog iets af over lengtecontractie. Ik ben een eerstejaars student natuurkunde & sterrenkunde in Leiden en heb een cursus SRT gehad en laatst hadden we het met astrofysica over zwarte gaten. Elke massa heeft een zwartzschild radius, ofwel een afstand tot hun zwaartepunt waar de ontsnappingssnelheid gelijk is aan de lichtsnelheid. En volgens de relativiteitstheorie krimpt de omgeving van objecten gezien vanuit het ruststelsel van stelsels die ten opzichte van die omgeving bewegen.

Wat nu als een neutrino bv zo snel door de aarde beweegt dat de straal van de aarde gezien vanuit het ruststelsel van die neutrino gelijk is aan of kleiner is dan zijn zwartzschild radius, is de aarde dan ook een zwart gat gezien vanuit het ruststelsel van die neutrino?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Implicaties van lengtecontractie

Ik geloof niet dat de Schwartzschild radius verandert als de bekijker nu snelheid heeft of niet.

Berichten: 126

Re: Implicaties van lengtecontractie

Klopt, maar dat was ook de vraag niet ;)

De schwartzschildradius blijft hetzelfde, maar de straal van de aarde wordt kleiner vanuit het ruststelsel van iets wat tov de aarde beweegt. Je zou verwachten dat een neutrino die dicht genoeg bij de lichtsnelheid zit een straal van de aarde zou kunnen meten de gelijk is aan de schwartzschild straal van de aarde of nog kleiner. Maar dan zou je toch zeggen dat de aarde een zwart gat is gezien vanuit het ruststelsel van die neutrino?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Implicaties van lengtecontractie

Tja, in principe wel denk ik. Al zou de lengte contractie zo'n 9e-3 / 6.36e6 moeten zijn.

Dat is vrijwel de lichtsnelheid.

Als het neutrino dan precies in het midden van de aarde komt, binnen die 9 mm, dan zal het inderdaad geabsorbeerd worden. Maar het neutrino trekt zich toch niks aan van de aarde dus kan dit nu ook al gebeuren.

Berichten: 126

Re: Implicaties van lengtecontractie

De aarde is dus inderdaad een zwart gat in dat geval? Hoe zit het dan met fotonen, bestaat het universum wel in het ruststelsel van een foton?
\(L' = L\sqrt{1-v^2/c^2}\)
Als v=c(Voor een foton in vacuuum) dan wordt het getal onder de wortel 0 en iets keer 0 is nul, met andere woorden de straal van het universum bestaat niet voor een foton. Zie ik iets over het hoofd of is dit echt het geval?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Implicaties van lengtecontractie

Het is al meerdere malen op dit forum aan bod gekomen dat er geen ruststelsel voor een foton gedefinieerd kan worden. Ik raad je aan om even wat oudere topics hierover op te zoeken.

Berichten: 126

Re: Implicaties van lengtecontractie

Het is al meerdere malen op dit forum aan bod gekomen dat er geen ruststelsel voor een foton gedefinieerd kan worden. Ik raad je aan om even wat oudere topics hierover op te zoeken.
Misschien kun je een linkje van die topics laten zien :)

En hoe zit het dan voor fotonen in een medium? Zij gaan minder snel, en voor hun kun je wel een ruststelsel definieren toch? Maar wat dan als een foton vanuit het vaccuum in een medium terecht komt, 'ontstaat' er dan ineens een ruststelsel voor dat foton? Hoe moet ik dat voor me zien?

En hoe zit het dan met mijn argument over zwarte gaten en deeltjes met massa?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Implicaties van lengtecontractie

En hoe zit het dan voor fotonen in een medium? Zij gaan minder snel,
Nee, dat doen ze niet. Bij interactie met een atoom wordt een foton eventjes geabsorbeerd en een zeker tijd later wordt er een ander foton uitgezonden. Op reis tussen de atomen hebben fotonen beschouwd als deeltjes gewoon de snelheid c. Het licht als golf beschouwd heeft een lagere snelheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer