Implicaties van lengtecontractie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 126

Implicaties van lengtecontractie

Ik vroeg me laatst nog iets af over lengtecontractie. Ik ben een eerstejaars student natuurkunde & sterrenkunde in Leiden en heb een cursus SRT gehad en laatst hadden we het met astrofysica over zwarte gaten. Elke massa heeft een zwartzschild radius, ofwel een afstand tot hun zwaartepunt waar de ontsnappingssnelheid gelijk is aan de lichtsnelheid. En volgens de relativiteitstheorie krimpt de omgeving van objecten gezien vanuit het ruststelsel van stelsels die ten opzichte van die omgeving bewegen.

Wat nu als een neutrino bv zo snel door de aarde beweegt dat de straal van de aarde gezien vanuit het ruststelsel van die neutrino gelijk is aan of kleiner is dan zijn zwartzschild radius, is de aarde dan ook een zwart gat gezien vanuit het ruststelsel van die neutrino?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Implicaties van lengtecontractie

Ik geloof niet dat de Schwartzschild radius verandert als de bekijker nu snelheid heeft of niet.

Berichten: 126

Re: Implicaties van lengtecontractie

Klopt, maar dat was ook de vraag niet ;)

De schwartzschildradius blijft hetzelfde, maar de straal van de aarde wordt kleiner vanuit het ruststelsel van iets wat tov de aarde beweegt. Je zou verwachten dat een neutrino die dicht genoeg bij de lichtsnelheid zit een straal van de aarde zou kunnen meten de gelijk is aan de schwartzschild straal van de aarde of nog kleiner. Maar dan zou je toch zeggen dat de aarde een zwart gat is gezien vanuit het ruststelsel van die neutrino?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Implicaties van lengtecontractie

Tja, in principe wel denk ik. Al zou de lengte contractie zo'n 9e-3 / 6.36e6 moeten zijn.

Dat is vrijwel de lichtsnelheid.