Overspanning met zonnepanelen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Overspanning met zonnepanelen

Hallo,

Ik wil graag zonnepanelen maar volgens iedereen kan het niet. Dit komt omdat we een plat/schuin dak hebben van 10 graden. Nu wil ik een constructie maken van muur naar muur met een soort liggers erop waar de panelen er dan op kunnen. Ik heb alleen geen idee of dit mogelijk is. Misschien kan het met aluminium. Een staal constructie lijkt mij te zwaar. Ik ben er al lang mee bezig maar leveranciers van panelen kunnen mij niet verder helpen. Ik heb een schets gemaakt van de constructie.Afbeelding

Kan iemand mij verder helpen.

Alvast bedankt.

Groeten,

Lex

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Overspanning met zonnepanelen

Het probleem is niet om de aluminium constructie te dimensioneren, dat kan je eenvoudig aan de hand van een uniform verdeelde belasting berekenen hoe dat eruit moet zien. Wat ik niet kan zeggen is of die last kan opgevangen worden door dat 'ophoogdeel'. Hoe wil je dat realiseren? Hoe is dit op de muur bevestigd? Er zal vermoedelijk een afschuifspanning optreden onder windbelasting, etc etc.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Overspanning met zonnepanelen

off-topic
Dit komt omdat we een plat/schuin dak hebben van 10 graden.
even afgezien van constructie, onder die hoek, al zou dat pal naar het zuiden zijn, is dat toch wel hopeloos onrendabel?

Een staalconstructie lijkt mij te zwaar.
te zwaar waarvoor?

Hou je er trouwens ook rekening mee dat het best eens gaat kunnen voorkomen dat hier, zo vlak opgesteld, sneeuw op blijft liggen? Ik weet niet wat de algemene bouwvoorschriften in Nederland of België dienaangaande zijn, maar eens in de zoveel tijd heb je toch wel eens een serieus pak liggen, 30 cm geeft al een belasting van om en nabij de 25 kg/m².
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer