Krachten op een vliegtuig

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 121

Krachten op een vliegtuig

Beste medemensen,

Ik kamp met een heel groot probleem. Ik kom niet verder met een natuurkundesom!

Het betreft een lastige vraag:

Een vliegtuig (m=50000kg) heeft onder elke vleugel een wiel en verder één neuswiel. de kracht die op de vleugels naar boven werkt tijdens het bewegen, is de liftkracht.

1- Bereken de kracht op het neuswiel als het vliegtuig stilstaat.

2- Berekn de kracht op de bodem die op beide achterwielen ssamen werkt.

Het vliegtuig gaat rijden en er ontstaat steeds meer liftkracht.

3- Leg uit dat het neuswiel op een bepaald ogenblik loskomt van de grond.

4- Bereken Flift wanneer het neuswiel loskomt.

5- Bereken vervolgens de kracht van de bodem op elk wiel onder de vleugels.

------

Bij 1 dacht ik dat ik de formule Mz+Mn= 0 moet gaan gebruiken ( Mz= M zwaartekracht, Mn= M neuswielen)

Waarije je Fz x rz + Fn x rn doet, met rz en rn de loodrechte afstand tot het draaipunt.

Bij 2 dacht ik dat de Fz - Fn (hierboven)= Fa, waardoor je de kracht op beide achterwielen hebt.

Bij 3 dacht ik dat de liftkracht op een gegeven moment even groot wordt als Fn, waardoor de neuswiel omhoog komt.

Bij 4 dacht ik dat Flift= Fn, dus hetzelfde als vraag 1. Want als de ene kracht de andere opheft gaat het die kant op.

Bij 5 dacht ik dat dat gelijk is aan de zwaartekracht, Fz=mg= 50000x 9.81 = 440500N en dat min de kracht op de neuswiel, waardoor je 440kN - Fn= Fa en dat gedeeld door 2. (elk wiel , 2 wielen onder de vleugels).

Doe ik het op de goede manier?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Krachten op een vliegtuig

1 en 2 gaat wel goed.

daarna moet je eerst maar eens krachtenschetsjes gaan maken, schetsje van een vliegtuig met de diverse krachten op de juiste plaats aangrijpend ingetekend, en nog maar eens rustig gaan nadenken over je beweringen bij 3 en 4.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 121

Re: Krachten op een vliegtuig

Ik heb 4 & 5 opnieuw berekend, kwam tot de conclusie dat:

Bij 4 de momentenevenwicht gebruikt moet worden.

Ml+Mz (lift=l, z=zwaartekracht)

Fl x rl + Fz x rz

Fz= 50000 x 9.81= 490500 N

rz= 2m (plaatje)

rl = 3m (plaatje

Fl moet dan 327000 N zijn.

Bij 5 Fz-Fl= Fachterwielen (want de voorwielen zijn al opgetrokken)

491kN-327kN=164kN= op beide achterwielen

164kN/2 =81750 N, dat is het toch?

Heel lang over nagedacht!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Krachten op een vliegtuig

Je zult inderdaad met momenten moeten werken, dat is een héle sprong vooruit. Of je berekeningen kloppen kan ik niet met zekerheid zeggen want ik zie geen afbeelding waaruit ik de gebruikte gegevens kan checken.

Bij 5) moet er dan inderdaad weer een krachtevenwicht verticaal zijn

Al met al ziet de werkwijze er goed uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 121

Re: Krachten op een vliegtuig

De antwoorden zijn niet echt belangrijk, heb een antwoordenboek.

Het gaat hierbij om het idee, de uitwerking, gebruik van juiste formules.

En als die goed zijn, komt het wel goed.

Ik heb nog 2 kleine vragen:

De r ( arm afstand) is de loodrecht afstand van de arm tot de draaipunt (S)?

En je moet dus altijd de momentenevenwicht gebruiken? Maar wanneer gebruik je de hefboomevenwicht met 2-3 krachten in de soort van F1+F2+F3=0 , Zoals dat in het boek is aangegeven, maar niet echt een uitleg bij is gegeven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Krachten op een vliegtuig

Je moet niet ALTIJD met momenten werken, je moet met momenten werken als je krachten werken op iets dat rond een as draait.

Al duw jij met 1000 N tegen een deur vlakbij het scharnier, je kleine zusje zal die nog steeds betrekkelijk moeiteloos kunnen openen door te duwen aan de kant van de deurklink. Alleen naar krachten kijken zegt dus in zo'n geval niets.

Al heb je in zo'n geval 23 krachten, dan zal elke kracht zijn eigen arm hebben, en dus zijn eigen moment.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer