Springen naar inhoud

Overkruising en kaartafstand

• Log in om te kunnen reageren

ennaa

ennaa

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2011 - 20:01

Hallo!

Ik heb een aantal vragen over een practicum dat ik onlangs had. We kruisten van een schimmel het wildtype stam met respectievelijk twee mutante stammen. Vervolgens moesten we aan de hand van de patronen van de asci bepalen of er overkruising had plaatsgevonden.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Hoe kun je bepalen of de mutante stam of het wildtype dominant is? Moet dit via een berekening met de aantallen getelde overkruisingen en niet-overkruisingen?
2. Hoe kun je de afstand tussen centromeer en locus bepalen? Er wordt gezegd dat een aantal genetische eigenschappen niet aan de ascosporen te zien is en (dus) het berekenen van de kaartafstand (map units) niet toereikend is.
3. Hoe kun je met behulp van de kaartafstand bepalen of een gen aan het centromeer gekoppeld is?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is (:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2011 - 22:06

En wat heb je zelf al geprobeerd?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

ennaa

ennaa

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2011 - 09:56

Dit is wat ik dacht...

1. Ik zou in eerste instantie zeggen dat er Łberhaupt geen sprake is van dominant en recessief.
2. Wat ik eruit begrijp is dat het mogelijk is dat de afstand onderschat of overschat kan worden door bepaalde (verder niet zichtbare) mutaties. Ik kan alleen niet zo goed een andere manier bedenken dan rekenen met het percentage gevonden recombinanten.
3. Wanneer de gevonden kaartafstand kleiner is dan de verwachte kaartafstand (bij onafhankelijke uitsplitsing), is het gen dus aan het centromeer gekoppeld.. en andersom.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures