Hardheid van water - reactie vergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

Hardheid van water - reactie vergelijking

Hallo iedereen,

We hebben morgen een practicum les van chemie, waar we met de kationenwisselaar de concentratie van Mg2+ en Ca2+ / de hardheid van het water gaan bepalen.

Nu hebben we de reactie vergelijking Res[SO3-] H+ + Ca2+ <--> Res[SO3-] Ca2+ + H+

Maar, omdat het Ca2+ en H+ wil het dan zeggen dat er voor ieder Ca2+-ion 2 H+-ionen vrijkomen ?

alvast bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Hardheid van water - reactie vergelijking

Wat bedoel je precies? Aan allebei de kanten van de pijl moet netto dezelfde lading staan, niet vergeten.
NN: "Everything that is not related to elephants is irrelephant".

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hardheid van water - reactie vergelijking

Inderdaad. Want er worden geadsorbeerde +-ionen uitgewisseld. Dus 2+ eraan vast levert 2+ terug.

Inzichtvervolgvraagjes, voor de nieuwsgierigheid en motivatie:

En hoe gaan jullie die dan bepalen? En hoe gaat het met het magnesium?

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 48

Re: Hardheid van water - reactie vergelijking

We laten een "geschikte aantal ml" monster, door een geregenereerde kationenwisselaar lopen.

Wat er uitloopt (HCl) word getitreerd op NaOH met een concentratie van 0,01 M. Dit alles in duplo.

Waarbij je in totaal bij de duplo niet MINDER dan 9 mL NaOH mag gebruiken.

De magnesium en calcium word gewoon bij elkaar gehouden, oftewel totaal beeld.

Volgende week doen we alleen van calcium.

Dit was ook een van de voorbereidende vragen:



Als je NaOH van 0,01 M hebt en je laat 10,00 mL water uit Tilburg (10,8 dH) door de kationenwisselaar lopen, wat is dan je NaOH-verbruik?


Hier waren op school onder de klas nog wat meningsverschillen over. Maar eerst ff de uitwerking zoals ik die heb:

10,8 dH x 0,179 (1 dH in mmol/L) = 1,9332 mmol/L => 0,0019332 mmol/mL

10mL = 0,0019332 mmol/mL x 10 = 0,019332 mmol/10mL

c(NaOH) = 0,01 mol/l = 0,01 mmol/mL

Res[SO3-] H+ + Ca2+ <--> Res[SO3-] Ca2+ + H+

Dus de reactie is 2 H+ op 1 Ca2+

Dus 2 x 0,019332 = 0,038664 mmol/10mL

n : c = v

0,038664 : 0,01 = 3,87mL (voor 1x)

Dus de bepaling in duplo is: 3,87 x 2 = 7,74 mL NaOH verbruikt

Dit is naar mijn mening goed, dit hebben de meeste uit mijn klas ook, maar dit gaat tegen de regel in van niet minder dan 9 mL. Moeten we dit gewoon negeren om het feit dat het maar een voorbeeld berekening is of word er iets fout gedaan ?

Greetz Jimmy

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hardheid van water - reactie vergelijking

Inderdaad ziet de berekening er goed uit. De redenering ook. Uitgaande van enkel calciumionen (of dat Mg2+ exact hetzelfde doet).

"Waarbij je in totaal bij de duplo niet MINDER dan 9 mL NaOH mag gebruiken." Die is raar. Je zult op je practicum vast zelf uit moeten zoeken hoeveel water je moet wassen. Dus daarmee rekening houdend door laten lopen.

Nog een motiverende vraag: Hoe kan jij achteraf bewijzen dat je AL het Ca en Mg eruit hebt gehaald????

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 48

Re: Hardheid van water - reactie vergelijking

Je laat je monster door de kationenwisselaar lopen en daarna nog met demiwater.

Je vangt alles op wat je daar hebt door laten lopen.

Om te controleren of je alle Calcium en Magnesium eruit hebt gehaald, doe je er Methyleenrood-broomkresolgroen bij

en 1 druppel base (in dit geval NaOH) slaat hij om met die ene druppel is alles eruit.

Zoniet, dan laat je hem nog een keer doorlopen met demiwater en herhaal je dit proces, tot hij met 1 druppel NaOH omslaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hardheid van water - reactie vergelijking

Ik heb niet het idee dat je mij begrijpt. Ik vroeg mij af of je echt blind er vanuit wilde gaan dat tijdens het doorlopen van de ionenwisselaar alle Ca en Mg die oorspronkelijk aanwezig was, eruit gehaald is. Echter, die bepaling kan je pas doen NADAT je het getitreerd hebt, want je wilt eerst de hoeveelheid zuur bepalen in je nu verkregen monster. DAARNA zul je mijns inziens nog na moeten denken over mogelijk aanwezig Ca/Mg.

Weer mazzel dat die (bijna) geen invloed hebben op de bepaling van het zuur.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer