Het geheim van de topologische isolator

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Het geheim van de topologische isolator

Het geheim van de topologische isolator

Interview met natuurkundige Alexander Brinkman


Velen zal een ‘topologische isolator’ niet zoveel zeggen. Toch brengt dit materiaal de laatste jaren veel natuurkundigen in staat van opwinding. Door de bijzondere manier van stroomgeleiding bijvoorbeeld, maar vooral omdat dit materiaal niet eerder waargenomen quantumeffecten zou herbergen. De Twentse hoogleraar Alexander Brinkman gaat op zoek naar de geheimen van de topologische isolator.


Die elektronen blijven ons verbazen. In eerste instantie leek het een simpel verhaal: het ene materiaal geleidt stroom (geleider) en het andere materialen niet (isolator). Maar toen vonden we de halfgeleider, die qua geleiding tussen beide inzit, en de supergeleider, waarin stroom zonder weerstand kan bewegen. En sinds kort kunnen we ook de ‘topologische isolator’ aan dit rijtje toevoegen, waarin elektronen weer iets anders doen, namelijk isoleren én geleiden.


Sinds in 2007 voor het eerst experimenteel een topologische isolator aan het licht kwam, staat het materiaal onder grote belangstelling van natuurkundigen. Alexander Brinkman, hoogleraar aan de Universiteit Twente, is er daar één van. Zijn onderzoeksgroep van het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie probeert de geheimen van topologische isolatoren bloot te leggen. Brinkman kreeg daarbij onlangs een steuntje in de rug met een subsidie uit het onderzoeksprogramma NWO-Nano. Kennislink was benieuwd waar Brinkman nu precies naar op zoek is.


...


Lees verder: http://www.kennislink.nl/publicaties/de-ge...rlijke-geleider


Bron: Kennislink

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Het geheim van de topologische isolator

Maar toen vonden we de halfgeleider, die qua geleiding tussen beide inzit, en de supergeleider, waarin stroom zonder weerstand kan bewegen.


Eh, de supergeleider (of liever gezegd: supergeleiding) komt historisch gezien vóór de halfgeleider.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum


Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Het geheim van de topologische isolator

Hmm. I stand corrected.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Het geheim van de topologische isolator

Maar wel weer wat interessants geleerd. Ik wist het ook niet tot je het voorstelde en ik wat ging googlen.


de geschiedenis van halfgeleiding is ook wat vager dan die van supergeleiding, die iedereen wel weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Het geheim van de topologische isolator

Kennislink schrijft:
de ‘topologische isolator’ aan dit rijtje toevoegen, waarin elektronen weer iets anders doen, namelijk isoleren én geleiden.

Toen ik bovenstaande las dacht ik dat ze bedoelden dat een elektron in een bijzondere kwantumtoestand kan zijn waarin het én geleidt én isoleert. (hoewel die uitspraak voor mij volstrekt onlogisch overkomt)


Verderop schrijft Kennislink:
Wat is een topologische isolator nu eigenlijk precies?

“Het is een materiaal dat aan de buitenkant, dus aan de oppervlakte, wél stroom geleidt, maar binnenin het materiaal – in de ‘bulk’ – niet.

Begrijp ik het goed als ik denk dat ze bedoelen: Dat er in het materiaal gebieden zijn waarin geleiding van elektronen plaatsvindt (aan de buitenkant) en gebieden waarin geen geleiding plaatsvindt (aan de binnenkant). En dat de reden waarom de binnenkant van het materiaal de beweging van de elektronen blokkeert is omdat die elektronen van alle kanten worden beïnvloed door de omliggende atomen?
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Reageer