Springen naar inhoud

Punt bepalen in 3d ruimte

• Log in om te kunnen reageren

fox-1

fox-1

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2011 - 10:49

Hallo,

Ik heb een vraag naar aanleiding van een experiment wat ik aan het doen ben waarbij we 3d motion capture gebruiken bij proefpersonen (zo'n camera systeem en die reflecterende balletjes).

Ik gebruik een "pointer" om bepaalde plaatsen op de proefpersoon aan te wijzen, deze worden dan geregisteerd door het systeem. zie hieronder:

pointer.png

Het probleem is het volgende:

In het systeem weet ik de positie van de 6 markers op de pointer (rode pijlen) Maar wat ik wil weten is de locatie van de tip van de pointer (zwarte pijl)

Ik weet de afmetingen van de pointer, en ook dat de tip precies op een lijn ligt die midden tussen de 6 markers doorloopt.
Ik heb de punten berekent die steeds midden tussen twee markers in liggen maar nu moet ik de lijn definiŽren die door deze punten loopt en de juiste lengte geven om de locatie van de punt van de pointer te krijgen.

Ik werk in Matlab, de locaties van de markers zijn gewoon (3*1) vectors. En ik wil dus ook de locatie van de tip hebben als een (3*1) vector.

M'n lineaire algebra even helemaal weggezakt en ik kom er maar niet uit.
Wie kan me helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 november 2011 - 21:43

Ken je ook de afstand van de markers tot de tip (liefst zťťr nauwkeurig :))? Dit lijkt me wel te doen, maar toch even vragen.

Ik heb een idee dat zou moeten werken (op voorwaarde het antwoord op bovenstaande positief is). Of het dť beste is, weet ik niet. Wat je gaat nodig hebben, is de formule voor afstand tussen een punt en een rechte. Ken je die nog?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

fox-1

fox-1

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2011 - 09:34

Ken je ook de afstand van de markers tot de tip (liefst zťťr nauwkeurig :))? Dit lijkt me wel te doen, maar toch even vragen.

Ik heb een idee dat zou moeten werken (op voorwaarde het antwoord op bovenstaande positief is). Of het dť beste is, weet ik niet. Wat je gaat nodig hebben, is de formule voor afstand tussen een punt en een rechte. Ken je die nog?

Ik heb de nauwkeurige afmetingen.

De afstand van een punt tot een rechte volgt uit de volgende fornule:
Geplaatste afbeelding
Waar m de rechte is en A het punt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures