Springen naar inhoud

Zwaartepunt modelvliegtuig


  • Log in om te kunnen reageren

#1

yoeriboven

    yoeriboven


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2011 - 13:28

Hallo,

We zijn voor het profielwerkstuk bezig om een modelvliegtuig te bouwen. Dit gaat de goede kant op, maar bij de vleugels lopen we vast. We hebben op internet gevonden dat het zwaartepunt op 30% van de vleugelkoorde moet komen. Maar hoe maken we het zwaartepunt?

We hopen dat iemand ons kan vertellen hoe het zwaartepunt gemaakt kan worden. Internet biedt geen hulp.

Gr.
Tycho en Yoeri

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5884 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2011 - 13:35

Het zwaartepunt maak je niet. Dat ontstaat als gevolg van een vorm van een voorwerp.

30% van de vleugelkoorde. Er links of rechts van, boven of beneden?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

#3

bartmill

    bartmill


  • >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2011 - 13:57

Hang je vliegtuig aan 3 punten vast (aan een spijker) en hang er een touw voor (aan dezelfde spijker).

Op de plek waar de 3 punten elkaar snijden zit je zwaartepunt.

#4

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2011 - 14:00

Afhankelijk van hoe jullie model is geconstrueerd (materiaal en grote) zou je het bijvoorbeeld kunnen optillen tussen twee spijkers. Vind het punt waar het model na optillen in evenwicht blijft en je hebt het zwaartepunt gevonden.

We hebben op internet gevonden dat het zwaartepunt op 30% van de vleugelkoorde moet komen.

Ik zou zeggen rond de 30%. Op hoeveel procent MAC (MAC is gemiddelde koorde aangezien vleugel vaak van vorm verschilt tussen wortel en tip) je het best uit komt hangt onder andere af van het type aandrijving, doel van de vlucht, belang van dynamische stabiliteit (moet het vliegtuig automatisch aanduiken zodra het overtrokken raakt). Het beste zou dus vaak zijn om te experimenteren dan wel de mogelijkheid open te houden om aan te passen na een testvlucht.

30% van de vleugelkoorde. Er links of rechts van, boven of beneden?

Die begrijp ik niet? 30% is toch 30%. Er links van is 29%MAC er rechts van is 31%MAC, er boven of beneden is niet op de koorde lijn.

#5

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5884 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2011 - 14:37

Die begrijp ik niet? 30% is toch 30%. Er links van is 29%MAC er rechts van is 31%MAC, er boven of beneden is niet op de koorde lijn.


Wat is die 30% dan?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

#6

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2011 - 15:39

Volgens de standaard definitie betekend dit vrij simpel het punt dat op 30% van de koorde lijn ligt met: 0% als vleugel voorrand en 100% als vleugel achterrand.
Bij een rechthoekigge vleugel en een koorde lijn van 10 meter ligt 30% MAC dus op 3 meter van de vleugel voor rand op de koorde lijn zelf.
Bij een vleugel anders dan rechthoekig kan je bivoorbeeld deze reken tool gebruiken.

Veranderd door shimmy, 17 november 2011 - 15:40


#7

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5884 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2011 - 16:40

Ach so. Ik interpreteerde het verhaal van TS als: '30% van de middellijn af'. Vandaar het misverstand.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures