Springen naar inhoud

Boogbrug

• Log in om te kunnen reageren

sjors d

sjors d

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2011 - 19:55

Hallo,

Is de lengte van de boog bij een boogbrug niet simpel te berkenen met de omtrek?

Gr.Sjors

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jaimy11

Jaimy11

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2011 - 20:58

Hallo,

Is de lengte van de boog bij een boogbrug niet simpel te berkenen met de omtrek?

Gr.Sjors

Jawel, maar ken je dan formules om die lengten te bepalen voor alle boogbruggen?
Voor een cirkel is dat niet moeilijk...
Maar wat wil je bereiken met je vraag?

sjors d

sjors d

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2011 - 21:08

Ik doe mijn profielwerkstuk over de boogbrug. Nu is mijn vraag hoe je lengte van de boog kunt berekenen. Ik ben al een aantal formules tegengekomen. Mijn vraag is of dit echter niet makkelijker kan.

Gr.Sjors

Jaimy11

Jaimy11

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2011 - 21:11

Ik doe mijn profielwerkstuk over de boogbrug. Nu is mijn vraag hoe je lengte van de boog kunt berekenen. Ik ben al een aantal formules tegengekomen. Mijn vraag is of dit echter niet makkelijker kan.

Gr.Sjors

Je kunt in "makkelijke" gevallen gewoon omtreksformules van bekende figuren als cirkel e.d. gebruiken...
In de overige gevallen zal dit wat lastiger liggen....
Je kunt bijv zelf proberen een formule op te stellen a.d.h.v. raaklijnen, maar dat wordt wel een vervelende klus...
Ik zou in ieder geval eens googlen op parameter voorstellingen, misschien dat je daar iets aan hebt...

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 november 2011 - 18:17

Wat is je wiskundige achtergrond?
Welke opleiding, welke klas?

sjors d

sjors d

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2011 - 10:41

6 vwo wiskunde b

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2011 - 10:45

En welke formules heb je gevonden en vond je (te) moeilijk? En wat vond je er dan lastig aan.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

wesleyc

wesleyc

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2011 - 22:34

Het mooie van boogbruggen is dat deze juist een makkelijke vorm hebben die je makkelijk kan omzetten in een formule waarvan je weer de booglengte kan bepalen.

Dat moet je misschien nog krijgen bij wiskunde, maar is in werkelijkheid niet heel erg moeilijk :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures