Molecule/verbinding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Molecule/verbinding

Hey,

Misschien een heel stomme vraag maar ik zit er een beetje mee vast:

Een molecule is een groepering is van atomen die in verbinding staan met elkaar. (bv. H2O)

Later zagen we dat een verbinding een aantal atomen is die een covalente, ionische of metallische binding aangingen met elkaar (bv. H2O) (en een binding zou de onderlinge verbinding van twee atomen in deze verbinding zijn). Maar wat is dan eigenlijk het exacte verschil tussen een verbinding en een molecule? De definities luiden namelijk allebei hetzelfde...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Molecule/verbinding

Met de term verbinding wordt doorgaans een molecule bedoeld. Wat Wouter aanhaalde op dat ander forum:
Echter kan "verbinding" ook over de letterlijke verbinding tussen twee atoom binnen een molecuul gaan. De laatste is eigenlijk juister.


is me niet duidelijk. Daarmee verwijst hij mijns insziens naar bindingen en niet naar verbindingen. Tenzij ik het verkeerd interpreteer.

Een onderscheid dat m.i. zinvoller is: verbinding wijst vaak ook naar het mechanisme (polair, apolair) of een type (aromatisch, alifatisch), terwijl het bij de term molecule echt over de 'set atomen' gaat.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Molecule/verbinding

Het wordt een beetje door elkaar heen gebruikt:

Een chemische verbinding kan (zoals je zegt) ionisch, covalent, etc.. zijn. Dan heb je het over het type binding dat twee atomen met elkaar kunnen aangaan. Maarrrr:

Een chemische verbinding kan ook het complete molecuul zijn. Bijvoorbeeld de verbinding zoutzuur bestaat uit één atoom chloor en één atoom waterstof.

Het ligt dus aan de context.

Edit: Wat hierboven wordt gezegd is wat genuanceerder door het verschil tussen binding en verbinding te benadrukken. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht maar het is een goed punt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Molecule/verbinding

Een chemische verbinding kan (zoals je zegt) ionisch, covalent, etc.. zijn. Dan heb je het over het type binding dat twee atomen met elkaar kunnen aangaan. Maarrrr:


Een ionische verbinding is dus een molecule waarbinnen de bindingen ionisch zijn, een subtiel onderscheid inderdaad. Wat verder ook de moeite is om op te merken: je kan naar de verbinding H2O verwijzen. Je kan naar een molecule H2O verwijzen, je kan naar de verbinding NaCl verwijzen, maar je kan niet verwijzen naar een molecule NaCl! In tegenstelling tot H2O kan je voor NaCl niet 'één molecule' vastnemen, door de roosterstructuur van NaCl.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 5

Re: Molecule/verbinding

Oké bedankt! Ik was inderdaad wat in de war met de termen 'binding' en 'verbinding'. Maar nu ben ik weer helemaal mee :)

Reageer