Springen naar inhoud

Projectielbeweging vliegtuig

• Log in om te kunnen reageren

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2011 - 11:48

Een vliegtuig duikt onder een hoek van 53° met de verticale en laat een projectiel los op een hoogte van 730m. Het projectiel raakt de grond 5s nadat het werd losgelaten.

Hierbij wordt gevraagd naar de snelheid van het vliegtuig. Later moet ik nog de afstand van het projectiel en de eindsnelheid van het projectiel berekenen maar hiervoor moet ik natuurlijk eerst de beginsnelheid van het projectiel te weten komen, welke gelijk is aan de snelheid van het vliegtuig in dat punt?

Verder lukt het me niet de snelheid van het vliegtuig te bepalen, via sin of cos kan ik moeilijk weg aangezien maar 1 zijde gekend is.

Iemand die me op weg kan helpen?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2011 - 11:49

Mogen we veronderstellen dat dat projectiel een 'rechte' baan beschrijft?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2011 - 11:52

Geen idee... een verticale rechte baan vermoed ik niet aangezien een tweede vraag is Hoeveel afstand heeft het projectiel horizontaal afgelegd gedurende zijn vlucht?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2011 - 11:56

Dat doet er niet toe, luchtweerstand wordt (impliciet) verwaarloosd.

het projectiel heeft bij het loslaten een onbekende verticale snelheidscomponent vy,0. Met de gegeven hoogte en valtijd kun je die berekenen.

Daarmee ken je ook vy,0 van het vliegtuig, want het projectiel wordt losgelaten, niet afgevuurd.

Met de gegeven duikhoek kun je nu de snelheid van de duikbommenwerper berekenen. .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2011 - 12:16

het projectiel heeft bij het loslaten een onbekende verticale snelheidscomponent vy,0. Met de gegeven hoogte en valtijd kun je die berekenen.

Er is toch ook een onbekende horizontale snelheidscomponent? Het projectiel zal toch geen vrije val uitvoeren maar eveneens een projectielbeweging?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2011 - 12:25

de totale beweging kun je opsplitsen in een verticale en een horizontale beweging, geheel los van elkaar afhandelen, en ten slotte op een gewenst punt/tijdstip weer vectorieel samenvoegen.

Als je kogels horizontaal afvuurt met verschillende horizontale snelheden, maar allen vanaf dezelfde hoogte, dan zullen die kogels allemaal binnen dezelfde tijd de grond raken (ook degene met horizontale snelheid 0, ofwel gewoon recht naar beneden vallend)
speel hier maar eens mee:

http://www.walter-fe...ojectile_nl.htm

Kijk dus in eerste instantie alleen naar de verticale componenten, simpelweg een kogel die vanaf 730 m hoogte in 5 s recht naar beneden valt.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2011 - 12:43

Aangezien door het onafhankelijkheidsprincipe de horizontale component hierbij inderdaad geen rol speelt bekijk ik het best eerst al een vrije val.
Hiervoor gebruikende de formule LaTeX ?
Klopt het dan ook dat er een v0,y is van -121,5 m/s??

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2011 - 13:00

ja :)

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2011 - 15:25

Het probleem van de verticale snelheid is me nu duidelijk, alleen blijf ik nu steken bij de horizontale component. Opnieuw totaal los behandelen; de horizontale beweging is een ERB met versnelling gelijk aan 0 maar waar vind ik de nodige gegevens en formule om de vx,0 te berekenen? Zodat ik dan achteraf deze vectorieel kan samenvoegen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2011 - 15:28

Een vliegtuig duikt onder een hoek van 53° met de verticale

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2011 - 15:37

vx=vy*tan53° maar deze waarde komt negatief uit wat me toch uitermate raar lijkt voor een object dat wel volgens de positieve x-as beweegt?

EDIT: de totale som klopt dan weer wel: LaTeX komt 202m/s uit. Wat het juiste antwoord is :)

Veranderd door Mako, 19 november 2011 - 15:41

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2011 - 15:53

vx=vy*tan53° maar deze waarde komt negatief uit

er is ook nog zoiets als tan(-53°)
Overigens zou ik me daar niet zo heel druk om maken: In absolute zin klopt alles, en zolang je je situatieschets in de gaten houdt komt daarmee alles wel in orde. Dat een naar rechts duikend vliegtuig geen naar links gerichte horizontale snelheidscomponent zal hebben is evident.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2011 - 15:56

Ohja, juist. Vrijwel logisch aangezien het vliegtuig een hoek maakt met de verticale.
Bedankt voor de hulp!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2011 - 16:01

tan_37.gif

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2011 - 17:34

Probleem toch nog niet volledig van de kaart, bij het berekenen van de eindsnelheid van het projectiel stuit ik op een ander antwoord dan opgegeven.

Op het ogenblik dat het vliegtuig het projectiel lost zal dit een neerwaartse snelheid hebben van -121.5 m/s (identiek aan die van het vliegtuig) net zoals een horizontale snelheid van (-)161.2 m/s. Alles bij elkaar een totale snelheid van 202 m/s

Nu zou de eindsnelheid toch te berekenen moeten zijn met de formule LaTeX ?
Alleen vind ik hier een ander antwoord dan opgegeven.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures