Voortplanting elektromagnetische straling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Voortplanting elektromagnetische straling

Hallo

Ik probeer te begrijpen hoe licht zich nu precies voortplant maar ik vind het moeilijk er een voorstelling van te maken.

Ik weet dat variaties in elektrische- en magnetische velden de oorzaak zijn, maar hoe het komt dat daardoor licht met een bepaalde snelheid in één richting beweegt weet ik niet.

Ik stel me zo voor dat het ene veld wordt opgewekt door het vorige maar wel in een bepaalde richting tov t originele veld 'ontstaat'. Kan iemand me vertellen waarom dat logisch is? (want dat is t vast ;-))

Alvast bedankt!

extra vraag: ik zou ook graag willen weten wat er precies gebeurt waardoor er een magnetisch veld ontstaat en vervolgens waardoor er weer een elektrisch veld ontstaat (als t zo werkt iig.)

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Voortplanting elektromagnetische straling

Ik weet dat variaties in elektrische- en magnetische velden de oorzaak zijn, maar hoe het komt dat daardoor licht met een bepaalde snelheid in één richting beweegt weet ik niet.
Dat hangt samen met de wet van behoud van impuls. De impuls van elk foton is h/λ.
Ik stel me zo voor dat het ene veld wordt opgewekt door het vorige maar wel in een bepaalde richting tov t originele veld 'ontstaat'. Kan iemand me vertellen waarom dat logisch is?
Dat hangt samen met de wetten van Maxwell:

1) als het magnetische veld verandert, ontstaat een verandering in het elektrische veld. (Wet van Faraday)

2) als het elektrische veld verandert, ontstaat een verandering in het magnetische veld.

Berichten: 4

Re: Voortplanting elektromagnetische straling

oke dank voor je antwoord. Weet je mss ook wat die veranderingen dan precies te weeg brengt? Ik lees net dat het iets te maken heeft met oscilatie van elektronen. ik kan alleen niet vinden wat er precies gebeurt.

dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Voortplanting elektromagnetische straling

Eén van de vele toepassingen is wisselstroom met alle bijbehorende apparaten, zoals een dynamo. een transformator en een elektromotor.

Ook alle vormen van elektromagnetische straling behoren tot dit terrein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Voortplanting elektromagnetische straling

een oscillatie van elektronen betekent dat er zich lading verplaatst. Ter plaatse verandert dus het elektrisch veld.

laten we eens naar een "antenne" kijken, met daarnaast een punt waarin we het elektrisch veld meten. Op t0 is alles in rust, dan gaat de wisselspanningsbron elektronen naar beneden pompen. Het elektrisch veld in ons meetpunt wordt steeds sterker, en is op t1 maximaal:
elektrisch_veld.gif
elektrisch_veld.gif (12.96 KiB) 629 keer bekeken
(nagetekend uit Cutnell&Jonhnson)

Een elektrisch veld plant zich met de lichtsnelheid voort. Op t1 bestaat een eindje verderop dus nog steeds de toestand van een elektrisch veld gelijk aan 0.

Zo plant de toestand van het elektrisch veld zich voort in de ruimte.

Echter, zoals je hopelijk weet heeft een draad waardoorheen stroom loop ook een magnetisch veld rond zich. Een sterker elektrisch veld veroorzaakt (een sterkere stroom, en dus) een sterker magnetisch veld.
magnetisch_veld.gif
magnetisch_veld.gif (2.71 KiB) 631 keer bekeken


combineer die twee, en je krijgt een elektromagnetische golf:

[attachment=8922:220px_El...icwave3D.gif]

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... wave3D.gif)
Bijlagen
220px_Electromagneticwave3D.gif
220px_Electromagneticwave3D.gif (466.36 KiB) 636 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Voortplanting elektromagnetische straling

oke, bedankt voor de duidelijke uitleg!

toch blijft het moeilijk voor te stellen dat de richting van de vectoren blijkbaar behoorlijk vast ligt, terwijl de straling niet daadwerkelijk van een rechte lijn afwijkt.

Is het feit dat c 300.000 km/s is overigens dan af te leiden uit verschillen in die magnetische en elektrische verlden, oftewel in hoeverre ze elkaar aantrekken/afstoten? Of moet ik het niet zo zien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Voortplanting elektromagnetische straling

toch blijft het moeilijk voor te stellen dat de richting van de vectoren blijkbaar behoorlijk vast ligt, terwijl de straling niet daadwerkelijk van een rechte lijn afwijkt.
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt
Is het feit dat c 300.000 km/s is overigens dan af te leiden uit verschillen in die magnetische en elektrische velden, oftewel in hoeverre ze elkaar aantrekken/afstoten? Of moet ik het niet zo zien?
Punt een trekken elektrische en magnetische velden elkaar niet aan nog stoten ze elkaar af: het begrip veld heeft daar sowieso niets mee te maken, en een kompasnaaldje draait niet naar een elektrische lading toe. Een veranderend magnetisch veld wekt wel een veranderend elektrisch veld op (en v.v.).

Ik denk verder dat je zo in een cirkelredenering belandt. Een verandering in een elektrisch veld plant zich met de snelheid van het licht voort in de ruimte. Evenzo geldt dit voor magnetische- en zwaartekrachtvelden. Punt. Waarom, da's een van die vragen die vooralsnog onbeantwoord zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Voortplanting elektromagnetische straling

Ik denk verder dat je zo in een cirkelredenering belandt. Een verandering in een elektrisch veld plant zich met de snelheid van het licht voort in de ruimte. Evenzo geldt dit voor magnetische- en zwaartekrachtvelden. Punt. Waarom, da's een van die vragen die vooralsnog onbeantwoord zijn.
oke dat is ook een antwoord. ik verwachtte dat er wellicht een verband gevonden was tussen veranderingen in E/B velden en en de voortplantingssnelheid.

Bedankt in ieder geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Voortplanting elektromagnetische straling

Ik verwachtte dat er wellicht een verband gevonden was tussen veranderingen in E/B velden en en de voortplantingssnelheid.
Dat is ook zo: E = cB.

Dat geldt op elk tijdstip.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Voortplanting elektromagnetische straling

toch blijft het moeilijk voor te stellen dat de richting van de vectoren blijkbaar behoorlijk vast ligt, terwijl de straling niet daadwerkelijk van een rechte lijn afwijkt.
Ik wil hier even op inhaken.

Je hebt meer gelijk dan je beseft. Ik wil (en kan waarschijnlijk) je niet alles uitleggen. Maar in principe beweegt licht altijd in een bolvorm. De enige reden dat wij denken dat licht een straal is, is omdat wij op een voldoende groot niveau kijken en dus enkel dit effect waarnemen.

Afbeelding

Op het niveau van mensenogen, is de gleuf altijd zo breed, dat we licht als een lichtstraal zien, iets dat rechtdoor gaat. Maar in feite is het volgende de juiste benadering, licht verspreid zich bolvormig:

Afbeelding

Dus inderdaad, als je denkt op het niveau van magnetische en elektrische velden, dan is er inderdaad geen reden waarom licht zich rechtdoor zou verspreiden. Het doet het dan ook niet. Licht verspreidt zich dus effectief enkel in een bolvorm. Het kan echter zijn dat de ene bolvorm de andere weg-interfereert waardoor het licht er op een groter niveau als een straal uitziet, net als in de eerste afbeelding. Op het niveau van velden is er daar dus geen sprake van.

De enige 2 golffronten die zich écht rechtdoor voortbewegen, zijn een vlak golffront en een Gausiaans golffront, en die zijn beide oneindig breed en dus niet fysisch.

Als je bovenstaande niet begrijpt, geen probleem, maar je hebt echt volledig gelijk. Het is dus moeilijk voor te stellen, omdat het zo helemaal niet is.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer