Toegepast: lavalampmengsel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Toegepast: lavalampmengsel

Beste mensen,

Ik was van plan om zelf een lavalamp te maken van wat huis-, tuin- en keukenspulletjes; en dan wel een lavalamp gebaseerd op warmte, niet op bruistabletten of zout, want die stoppen na een tijdje. Als warmtebron heb ik een gloeilamp, die volgens mij de vloeistoffen onderin verwarmd tot 45 graden celsius. Op het internet staan niet veel goeie tutorials, en de meeste gebruiken dure alcohol. Ik heb de beschikking over paraffineolie, olijfolie, spiritus en water.

Heeft iemand hier zoiets zelf wel eens geprobeerd? Hieronder heb ik 2 mogelijke mengsels bedacht; maar misschien kan het allemaal veel simpeler...

Polair:

dichtheid spiritus 95% = 0,85

alcohol = 0,80 (0,79)

water = 0,998 kg/l

Apolair:

dichtheid olijfolie = 0,92 kg/l slaolie ook.

paraffine= 0,80 kg/l (0,85 - 0,9 - 0,81) (bijenwas is zwaarder)

De dichtheden van de polaire stof en de apolaire stof moeten (denk ik) dicht bij elkaar zitten, dus dan zijn er 2 mogelijkheden:

-spiritus met water + olijfolie.

-spiritus + paraffine met olijfolie

dichtheden zijn afhankelijk van de temp. --> bij 1 L eetbare olie komt er bij elke graad afkoeling 6,8 gram gewicht bij

olijfolie:

0,92 bij 20 graden celsius (0,9190)

0,905 bij 40 graden celsius (0,9054)

0,90 bij 50 graden celsius (0,8986)

Laten we zeggen dat het onderin mijn lavalamp 40-50 graden is.

Dus het spiritus/water-mengsel moet ongeveer 0,913 kg/L zijn--> spir/water = 3/2

De paraffine/olijfolie moet ong. 0,86 worden, dat is 1:1.

Wie heeft er praktische of theoretische tips?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Misschien handig om heel in het kort nog even uit te leggen hoe een lavalamp werkt:

de zwaardere apolaire stof (ong. 25% van het volume in de fles) wordt opgewarmd door de gloeilamp onder de fles, waardoor het lichter wordt en opstijgt de polaire stof in (75%). Vervolgens koelt het af en daalt weer. Dit alles vergezeld van allerlei toffe kleurtjes.

Ik hoor graag commentaren.

Berichten: 99

Re: Toegepast: lavalampmengsel

klinkt als een goed plan. Dit ga ik volgen.

Stel wat vergelijking op zou ik zeggen waarin je de massa en volume en per temperatuur kan vergelijken, en hoeveel energie je nodig hebt om die temperatuur te bereiken.

Je hebt natuurlijk kans dat je apolaire stof niet meer wil zakken als deze niet kan afkoelen (te sterke lamp/niet hoog genoeg niveau/ te goed isolerende container).

Nou ben ik geen expert, maar dit is wat mijn enigzins gezonde verstand me influisterd :)

Reageer