Vacuum beveiliging berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Vacuum beveiliging berekenen

Hallo,

ik heb de volgende vraag/mijn probleem...

Ik heb een vat waarin een wisselend vacuum heerst doordat er een instroom en uitstroom is. Hierbij is de instroom constand maar wisseld de uitstroom. Om een diep vacuum in het vat te voorkomen wil ik een mechansche vacuum beveiliging maken.

Dit wil ik doen door een klep te maken in het van waarvan éen kant van de klep naar binnen kan charnieren. Aan deze klep wi lik vervolgens een touwtje bevestigen die door een katrol loopt. Aan het uiteinde van dit touwtje hangt een gewicht. Mijn vraag is hoe zwaar dit gewicht moet zijn om het drukverschil op 0.1 bar te houden??

Wat heb ik al gevonden: F=deltaPxA

F = newtons, ofwel 10 N is 1KG

deltaP = ten opzichte van de buitenlucht wil ik in het het drukverschil niet groter hebben dan 0.1bar. 1 bar is 100.000Pa en dus is deltaP 10.000Pa

A = Oppervlakte klep. Deze wil ik 15x15cm maken dus dat is een oppervlakte van 0.0225M2

Kloppen deze gegevens tot zo ver??

De berekening die ik vervolgens krijg is: 10.000x0.0225=225N en dus 22.5 kg!

Dit lijkt me wat aan de zware kant en dus vandaar dat ik hier de vraag aan jullie voor leg.....

Bedankt voor jullie hulp

Met vriendelijke groet

René

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Vacuum beveiliging berekenen

F = 104 Pa x 0.0225 m2 = 225 N = mg =m x 10 N/kg

m = 22,5 kg Klopt dus (afgezien van de afronding)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vacuum beveiliging berekenen

Als ik de probleembeschrijving goed begrepen heb moet je er rekening mee houden dat je een scharnier gebruikt en je dus met twee hefbomen te maken hebt:

- eerste hefboom is voor kracht van de buitenlucht op het midden van de plaat, dus arm = 7,5 cm

- tweede hefboom is gewicht met touwtje aan uiteinde van de plaat, dus arm = 15 cm

Je moet ook rekening houden met het gewicht van de plaat.

Door een lange arm aan de plaat te maken kun je het benodigde tegengewicht verkleinen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer