Boogtangens & boogcotangens

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Boogtangens & boogcotangens

Een vriend gaf mij een brein breker, namelijk : bgtan (13) + bgcot(45)

Ik heb op internet gezocht over de boogtangens en boogcotangens.. maar ik weet deze niet toe te passen.

Kan iemand mij helpen met uitleg & antwoord?

Gr, Scientist007

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Boogtangens & boogcotangens

Heb je een RM of GRM?

Weet je wat de tangens van een hoek is. bv tan(45) (tangens van 45 graden)?

Weet je wat radialen zijn?

Berichten: 4

Re: Boogtangens & boogcotangens

Ik heb een GRM.. en nee dat is juist het probleem, heb op google en wikipedia over elk van dit soort dingen gelezen, alleen snap er niks van.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Boogtangens & boogcotangens

Wat is je wiskundige achtergrond?

sin, cos en tan van een hoek in een rechthoekige driehoek ... allemaal onbekend?

Zo ja, dat is dit geen breinbreker maar een 'chinees' raadsel ...

Berichten: 4

Re: Boogtangens & boogcotangens

Ah, ik speel open kaart. Ben 16 en zit in mn eindexamen jaar van de HAVO. Ik heb dit nog nooit gehad, vandaar de noodkreten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Boogtangens & boogcotangens

Ik vroeg naar je wiskundige achtergrond oa:
sin, cos en tan van een hoek in een rechthoekige driehoek ... allemaal onbekend?
cot(a)=1/tan(a), zegt dat iets?

Ik kan je alleen maar helpen als ik weet wat je weet ...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Boogtangens & boogcotangens

eventueel ter opfrissing, want sinus, cosinus en tangens en ook bgsin, bgcos en bgtan zijn zeker havo-stof:

[microcursus] goniometrie: sinus, cosinus, tangens (basis)

In dit geval dan waarschijnlijk vooral hoofdstuk 5. En om Safe's opmerking even te vertalen, waar je voor de tangens van je hoek de overstaande rechthoekszijde deelt door de aanliggende rechthoekszijde (TOA) doe je dat voor de cotangens net andersom (aanliggend/overstaand )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Boogtangens & boogcotangens

Ik ken alleen tangens, sinus en cosinus, meer weet ik niet. Dit is wiskunde B en ik moest voor A kiezen vanwege mn profiel keuze.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Boogtangens & boogcotangens

Ik ken alleen tangens, sinus en cosinus, meer weet ik niet. Dit is wiskunde B en ik moest voor A kiezen vanwege mn profiel keuze.
Maar dan weet je genoeg ...

Alleen cot(a)=1/tan(a) weet je dan (misschien) niet.

Werk je alleen met graden of ook met radialen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Boogtangens & boogcotangens

eventueel ter opfrissing, want sinus, cosinus en tangens en ook bgsin, bgcos en bgtan zijn zeker havo-stof
De cyclometrische functies werden tot aan de Tweede Fase uitsluitend bij het v.w.o. behandeld, en in het leerplan van 1968 stond ook expliciet vermeld dat dit de leerstof was voor het v.w.o.-programma Wiskunde I.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Boogtangens & boogcotangens

Ik behandel het notabene in vmbo-kaderberoeps, 3e jaars ......

niet uitgebreid, maar simpelweg de bg-functie gebruiken om met twee bekende zijden een hoek te berekenen. En meer is hier niet nodig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Boogtangens & boogcotangens

De cyclometrische functies werden tot aan de Tweede Fase uitsluitend bij het v.w.o. behandeld, en in het leerplan van 1968 stond ook expliciet vermeld dat dit de leerstof was voor het v.w.o.-programma Wiskunde I.
Wie zegt dat je die stof nodig hebt?

Je hebt alleen je RM/GRM nodig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Boogtangens & boogcotangens

Wie zegt dat je die stof nodig hebt?
Dat beweer ik ook niet. Ik heb alleen gezegd dat de onderwerpen arcsin, arccos en arctan geen havo-stof zijn, aangezien Jan van de Velde schreef dat deze onderwerpen wel tot de havo-stof zouden behoren.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer