Mhc moleculen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Mhc moleculen

Examenvraag bio:

Leg uit wat het voordeel is voor de soort indien er een groot aantal allelen is per locus van het MHC.

Een gedeelte van het antwoord was:

Bij het voorkomen van een groot aantal verschillende allelen is de kans groot dat er individuen zijn die bij een bepaalde

infectie een functioneel MHC hebben dat leidt tot een passende afweerreactie.

Ik begrijp niet waarom er verschillende MHC-moleculen moeten zijn, want een MHC molecuul presenteert gewoon de eiwitten die worden gemaakt?

De complete vraag is trouwens vraag 17 op http://www2.malmberg.nl/biologievoorjou/oe...vt7e.htm#020128

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Mhc moleculen

Als er meerdere allelen zijn dan kunnen er meer verschillende MHC moleculen worden gevormd. Dit leidt tot een grotere diversiteit van MHC tegen verschillende antigenen.

Via de volgende link krijg je meer info.

polymorphisms of MHC
"Life is what happens while you are busy making other plans." - John Lennon

Berichten: 402

Re: Mhc moleculen

En als wetenswaardige aanvulling daarop: het is handig om een partner te zoeken met een andere MHC-constitutie (om het maar even zo te zeggen), zodat eventuele latere kinderen zoveel mogelijk diversiteit hebben in hun MHC-moleculen en dus een betere afweer hebben.

Er is wel eens beweerd dat je met reuk je partner hierop kunt selecteren (onbewust natuurlijk), maar ik denk dat dat tegenwoordig met aftershaves, parfum en deo een beetje verstoord wordt :) .
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Mhc moleculen

mvbandit650 schreef:Als er meerdere allelen zijn dan kunnen er meer verschillende MHC moleculen worden gevormd. Dit leidt tot een grotere diversiteit van MHC tegen verschillende antigenen.

Via de volgende link krijg je meer info.

polymorphisms of MHC
Ik kan de link niet openen :)

Zou je misschien het stukje willen kopieëren dat 'belangrijk' is?

Ik dacht altijd dat die MHC moleculen met ieder mogelijk antigeen kunnen binden, dus ik snap nog steeds niet wat het nut is van een diversitateit van MHC?

Tenzij een bepaald MHC molecuul maar bepaalde eiwitten kan tonen???

@Elke: ik heb 'MHC reuk' ingetypt en kwam meteen hier terecht: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/arc...issengeur.dhtml

xD wist ik niet

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Mhc moleculen

Ik kan de link niet openen :)
Het bestand kan wel degelijk geopend worden, beschik je over adobe reader?
[...] dus ik snap nog steeds niet wat het nut is van een diversitateit van MHC?
Voorbeeldje:

De MHC-eiwitten van man A reageren minder snel en/of goed in een situatie als longontsteking, man B daarentegen heeft uitstekend werkende MHC-eiwitten. Als vrouw C een kind krijgt van man B is de kans op een kind met betere MHC-eiwitten voor specifiek het bestrijden van longontsteking groter dan wanneer het kind een vader heeft als man A die minder goed opgewassen is tegen longontsteking.

Door alle eeuwen heen ontstaat er een selectiesysteem, de sterkste overleven (in de huidige tijd kunnen we hier weliswaar vraagtekens bij gaan zetten), de goede MHC-eiwitten worden dan dus genetisch doorgegeven aan nakomelingen. Het uitwisselen van die betere MHC-eiwitten zorgt dus voor een grote diversiteit onder mensen. De ene kan net wat beter tegen die infectie dan de ander. Als iedereen over dezelfde MHC-eiwitten zou beschikken en er zou een besmettelijke infectieziekte (bijvoorbeeld een bepaalde vorm van tuberculose) uitbreken zullen er veel meer slachtoffers vallen dan wanneer door natuurlijke selectie er altijd een paar zijn die het wel zullen overleven door een sterker immuunsysteem. Deze sterkere mensen zullen hun genen weer kunnen doorgeven...het heeft alles te maken met 'survival of the fittest' om zo een soort in stand te houden.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 402

Re: Mhc moleculen

wanneer door natuurlijke selectie er altijd een paar zijn die het wel zullen overleven door een sterker immuunsysteem.


Sterker immuunsysteem voor dat specifieke geval, het kan voor een andere infectie bijvoorbeeld minder goed werken, maar als die in die tijd niet voorkomen, zul je daar geen last van hebben en dus je genen ongehinderd door kunnen geven :) .
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Mhc moleculen

Het bestand kan wel degelijk geopend worden, beschik je over adobe reader?
nopes xD
De MHC-eiwitten van man A reageren minder snel en/of goed in een situatie als longontsteking, man B daarentegen heeft uitstekend werkende MHC-eiwitten. Als vrouw C een kind krijgt van man B is de kans op een kind met betere MHC-eiwitten voor specifiek het bestrijden van longontsteking groter dan wanneer het kind een vader heeft als man A die minder goed opgewassen is tegen longontsteking.
Hm... sorry dat ik er over door blijf gaan, maar hoe kunnen MHC-eiwitten nou beter of slechter werken? Het zijn toch gewoon 'standaartjes' waarop eiwitten worden geplaatst? Oftewel; alle MHC-eiwitten zijn 'gelijk'?

Berichten: 402

Re: Mhc moleculen

Niet alle MHC-eiwitten gelijk, er zitten kleine verschillen in de vorm van de eiwitten, waardoor sommige antigenen er wel goed op passen en sommige niet zo goed. Zoals sleutels op elkaar lijken, maar niet allemaal even goed pakken in het slot als je de deur probeert open te draaien...
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Mhc moleculen

Aha, OK xD

dan zijn alle vorige berichten voor mij nu 100% logisch ~ xD

bedankt

Reageer