Ber

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Ber

Goeden dag allemaal,

Ik zit met een vraag en heb daar zelf geen verstand van.

Ik heb een zeer grote weerstand die aardig wat vermogen moet dissiperen.

Nu wil ik graag uitrekenen of ik koelpasta en/of een ventilator nodig heb.

Gegevens:

Vermogensweerstand (3 in serie) van 4.7ohm.

Spanning: 24V

Amper: 5A

Weerstand maximaal vermogen totaal: 200W

Dit blok wil ik op een aluminium plaat bevestigen.

Nog niet bepaald hoe groot het blok moet zijn en nog niet bepaald wat de afstand wordt tussen de weerstanden.

Kunnen jullie mij helpen met het berekenen van de warmte afgiften?

Alvast bedankt.

Gr,

Leek.

(ik weet niet of ik het hier goed geplaatst heb.)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Ber

Met 3 weerstanden van 4.7Ohm in serie op 24V kom ik uit op een stroom van 1.7A en een gedissipeerd vermogen van 40.8 Watt. Waar haal je die 5A en 200W?

De documentatie van de leverancier geeft dikwijls aan welk vermogen mag gedissipeerd worden bij een bepaalde grootte van de koelplaat, zoals in deze bijvoorbeeld.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 2

Re: Ber

sillyconmarc schreef:Met 3 weerstanden van 4.7Ohm in serie op 24V kom ik uit op een stroom van 1.7A en een gedissipeerd vermogen van 40.8 Watt. Waar haal je die 5A en 200W?

De documentatie van de leverancier geeft dikwijls aan welk vermogen mag gedissipeerd worden bij een bepaalde grootte van de koelplaat, zoals in deze bijvoorbeeld.
Sorry ik bedoel, 3 weerstanden in serie vormt 4.7ohm.

Dus dan krijg je I = U/R = 24/4.7 = 5.1A

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ber

Laat eerst eens zien welke weerstanden je hebt. Zoals sillyconmarc zegt, in de datasheet moet je de nodige informatie vinden.

3 stuks die samen 4,7 ohm zijn, dat doet vermoeden dat ze ook nog eens verschillend zijn, en dus ook een verschillende dissipatie hebben.

Reageer