Hoeveel gram fe2o3 ontstaat er?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Hoeveel gram fe2o3 ontstaat er?

Dag allemaal,

Achter enkele dagen heb ik een proefexamen chemie dus ik ben mijn oefeningen nog eens aan het maken.

Hoewel dit relatief simpel zou moeten zijn, heb ik toch niet echt een idee hoe ik dit moet oplossen. De vraag gaat als volgt:

Het metaal ijzer (Fe) reageert kwantitatief met dizuurstof (O2) onder vorming van ijzer(III)oxide (Fe2O3. Hoeveel gram ijzer(III)oxide ontstaat er in de reactie van 4,8g dizuurstof en 0,15g ijzer?

Reactievergelijking: Fe+O2 -> Fe2O3

De molaire massa M van ijzer= 55,85g/mol en die van O2= 32g/mol

dan heb ik n (aantal mol) berekent, deze is voor Fe=0,15g/55,85g/mol= 0,002mol en voor O2= 4,8g/32g/mol= 0,15mol

Maar hier zit ik vast, ik heb geprobeerd om het aantal mol voor Fe x2 te doen zodat ik het aantal mol heb voor Fe2 en maal 1,5 voor het aantal mol voor O3 en zo dan de molariteit van beide te berekenen maar ik denk dat dit niet juist is..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoeveel gram fe2o3 ontstaat er?

  1. reactievergelijking kloppend maken
  2. bereken hoeveel gram Fe2O3 zou kunnen ontstaan uit 0,15 g ijzer bij ongelimiteerde voorraad zuurstof
  3. bereken hoeveel gram Fe2O3 zou kunnen ontstaan uit een ongelimiteerde hoeveelheid ijzer en 4,8 g zuurstof.
  4. Dan eens nadenken over welk van de twee sommetjes het juiste antwoord geeft (overmaatverhaal)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: Hoeveel gram fe2o3 ontstaat er?

stap 2 en 3 van hierboven zou ik persoonlijk vervangen door het uitrekenen van het benodigde aantal mol.

Dat scheelt namelijk rekenwerk, is algemeen toepasbaar en reduceert vaak de kans op rekenfouten.

VB Stel:

je hebt 0,25 mol O2 die reageert met met 0,75 mol H2.

vgl = 2 H2 + 1 O2 -> 2 H2O.

verhouding is dus 2 : 1 = x : 0,25 -> x = 0,5

0,5 < 0,75 dus H2 is in overmaat aanwezig.

Je weet nu dat: H2 en H2O verhouding 1 : 1 hebben, dus er ontstaat ook 0,5 mol H2O.

Pas deze techniek toe op jouw probleem en je krijgt 'gemakkelijk' je antwoord

Reageer