Portaalkraan

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Portaalkraan

Goede avond,

We zijn momenteel bezig met een project voor school waarvoor een Portaalkraan moeten ontwerpen en doorberekenen.. De portaalkraan moet een overspanning van 20m hebben en een last van 32,5 kunnen hijsen. Nu zitten we met het probleem gaan voor de makkelijke oplossing voor het berekenen en kiezen we gewoon een zeer grote I of H balk. Of gaan we toch voor een oplossing met een vakwerkconstructie voor de overspanning..

Mijn vraag gaan dus over het vakwerk.. En luidt als volgt, hoe kun je de doorbuiging in het vakwerk berekenen uitgaande van simpele driehoek constructies.. Ik weet wel hoe ik de trek en druk staven moet berekenen in de constructie maar de totale doorbuiging over de overspanning is mij een raadsel..

Ik heb de hibbeler boeken statica en sterkteleer door genomen maar hier staan geen methodes overin.. Misschien dat een van jullie ons verder kan helpen...

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Portaalkraan

De doorbuiging van een vakwerk kan je berekenen met de algemene verplaatsingsmethode (matrix methode) die relatief ingewikkeld is voor zomaar even snel te gebruiken. Een andere oplossing is met energiemethoden. Zie bijvoorbeeld hier. (Volgt uit de stelling van Castigliano )
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer