Springen naar inhoud

verharden metaal


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Wouter Lancee

    Wouter Lancee


  • 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 11:59

Ik ben op zoek naar een metaal (in draadvorm) , dat ik met de hand kan vlechten of weven. Vervolgens wil ik het door een bepaald proces verharden, zodat het een stuk steviger wordt.

Normaalgesproken wordt dit in de industrie gedaan door andere stoffen aan het originele metaal toe te voegen. (aan ijzer koolstof toevoegen geeft staal) Het probleem is dat het metaal dan in gesmolten toestand is. Ik wil dat het metaal zijn oorspronkelijke vaste vorm houdt. Dus dit is geen optie.

Ik hoop eigenlijk dat er misschien een proces is dat het metaal in eerste instantie zachter maakt, zodat het bewerkelijk is, en dan door een eenvoudig proces weer verhard wordt. (verwarmen of zo) Maar misschien is er ook wel een of andere slimme coating, die dit mogelijk maakt.

Hopelijk kan iemand mij helpen. Alles is eigenlijk goed.. bedrijven die zoiets doen, wetenschappelijke principes, richtingen, waar ik verder kan zoeken.

groeten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Wouter_Masselink

    Wouter_Masselink


  • >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 14:59

Metaal is te harden door het te verhitten en daarna weer snel af te laten koelen. Olie oid is hier geschikt voor.
"Meep meep meep." Beaker

#3

GJ_

    GJ_


  • >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 15:50

hardheid, treksterkte, taaiheid enz zijn verschillende dingen. Als je dunne draad gaat harden wordt het erg breekbaar.

Maar zoals Wouter al zei, heet stoken en snel afkoelen is een experimentje waard.

#4

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 17:36

direct na vergitting in water gooien

#5

wim600008149

    wim600008149


  • >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 18:10

Ik ben op zoek naar een metaal (in draadvorm) , dat ik met de hand kan vlechten of weven.


Kan je ons ook zeggen met welk metaal je wil werken en welke vorm je wil creŽren?

#6


  • Gast

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 19:12

Ik ben op zoek naar een metaal (in draadvorm) , dat ik met de hand kan vlechten of weven.


Kan je ons ook zeggen met welk metaal je wil werken en welke vorm je wil creŽren?


Kijk op de site www.demakersvan.com Dit is de ontwerpstudio waar ik voor werk. Daar zie je een hekwerk. De bloempatronen gaan het worden.
Deze patronen worden met de hand 'gekantklost' (zie het ondergoed van je vriendin)

Het materiaal (dat hier geplastificeerd hekwerk is) zou het liefst staal of ijzer moeten worden. Maar dan wel redelijk buigbaar (met de hand: kantklossen) Dan kan het namelijk thermisch verzinkt worden, hetgeen het ook al stijver wordt.

Het idee met het verhitten en dan snel afkoelen had ik ook al. Op zich een goed idee, ik ben alleen bang dat de draad heel snel bros wordt. Weten jullie misschien bedrijven die dit toepassen. (liefts een beetje kleinere bedrijven, want de hoogovens zijn niet meteen geinteresseerd in deze design toepassingen met kleinere oplages)

En als er natuurlijk andere toepassingen zijn... altijd goed

al bedankt voor alle nuttige tips

gr

#7

Wouter Lancee

    Wouter Lancee


  • 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 19:14

Ik ben op zoek naar een metaal (in draadvorm) , dat ik met de hand kan vlechten of weven.


Kan je ons ook zeggen met welk metaal je wil werken en welke vorm je wil creŽren?


Kijk op de site www.demakersvan.com Dit is de ontwerpstudio waar ik voor werk. Daar zie je een hekwerk. De bloempatronen gaan het worden.
Deze patronen worden met de hand 'gekantklost' (zie het ondergoed van je vriendin)

Het materiaal (dat hier geplastificeerd hekwerk is) zou het liefst staal of ijzer moeten worden. Maar dan wel redelijk buigbaar (met de hand: kantklossen) Dan kan het namelijk thermisch verzinkt worden, hetgeen het ook al stijver wordt.

Het idee met het verhitten en dan snel afkoelen had ik ook al. Op zich een goed idee, ik ben alleen bang dat de draad heel snel bros wordt. Weten jullie misschien bedrijven die dit toepassen. (liefts een beetje kleinere bedrijven, want de hoogovens zijn niet meteen geinteresseerd in deze design toepassingen met kleinere oplages)

En als er natuurlijk andere toepassingen zijn... altijd goed

al bedankt voor alle nuttige tips

gr

#8

Wouter Lancee

    Wouter Lancee


  • 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 19:19

weet iemand trouwens hoe het metaal waar binddraad van gemaakt wordt (daar denk ik onder andere aan) gemaakt wordt. Dit is volgens mij gewoon ijzer, maar dan wel zo bewerkt dat het na 3 keer buigen breekt. Dan zou ik in ieder geval een beetje weten hoe je metaal zachter maakt. (legering misschien?)

bij voorbaat dank

#9

wim600008149

    wim600008149


  • >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 19:29

Wouter,

Ik stel het volgende voor : probeer eens met staaldraad, sterk (dus dik)
genoeg, of evt ijzerdraad. (in ieder geval geen non-ferro toestanden,
want dat is rommel voor hetgeen jij wil doen).
Om deze te kunnen klossen zal je de draad wel moeten verwarmen met
een propaanbrandertje, maar niet totdat ie gloeiend staat,
gewoon om de plooibaarheid zo te krijgen dat je gemakkelijk kan klossen.
Het klossen zelf zal je dan wel met tangen moeten doen.

Eens alles in de goede vorm gewoon laten afkoelen. Dan verhitten met
een autogene lasinstallatie of een braseerset (propaan-zuurstof) totdat de
draad gloeiend oranje ziet. Dan onderdompelen in koud water. Je draad
moet dan wel zodanig geklost zijn dat je zeker bent dat er niets meer aan
moet veranderen, want zoals eerder gezegd, de hele constructie zal nu
weliswaar hard zijn maar ook heel bros. Dus na afkoelen plooien gaat
waarschijnlijk een krakerig geluid opleveren en ook zo aanvoelen. Doe je
dat dan teveel dan kan ie natuurlijk breken.

Het enige probleem dat ik zie is de totale oppervlakte die je gelijktijdig zal
moeten verhitten. Je hebt hiervoor volgens mij meerdere branders nodig.
Probeer misschien zo klein mogelijke kloswerkjes te bekomen, die je
daarna individueel in het herkwerk inlast. Probeer in ieder geval eerst
eens met een klein werkstukje en laat ons iets weten.

Veel succes :shock:

#10

Wouter Lancee

    Wouter Lancee


  • 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2005 - 10:30

dank je voor je antwoord.

Maar helaas, zal ik voor de productie toch echt met de hand moeten werken. Is er geen ijzer dat met de hand gebogen kan worden. Heet ijzer is in ieder geval geen goed idee.

het metaal hoeft ook niet spijkerhard te zijn, maar gewoon harder. (net als in een traditioneel vlechthekwerk van bijvoorbeeld HERAS) Als het bros is, dan zal het namelijk ZO uit een hekwerk gebroken kunnen worden, en dat is niet de bedoeling, aangezien het een functioneel hekwerk moet zijn, en dus 'hufterproof'.

is er niet een typen ijzer dat buigbaar is. Binddraad is van ijzer en is redelijk buigbaar, maar breekt mij wat te snel. Is er niet een manier om die buigbaarheid te bereiken, zonder dat er meteen een broze draad komt

Bij voorbaat dank

Wouter

#11

wombat

    wombat


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2006 - 10:12

dank je voor je antwoord.

Maar helaas, zal ik voor de productie toch echt met de hand moeten werken. Is er geen ijzer dat met de hand gebogen kan worden. Heet ijzer is in ieder geval geen goed idee.  

het metaal hoeft ook niet spijkerhard te zijn, maar gewoon harder. (net als in een traditioneel vlechthekwerk van bijvoorbeeld HERAS) Als het bros is, dan zal het namelijk ZO uit een hekwerk gebroken kunnen worden, en dat is niet de bedoeling, aangezien het een functioneel hekwerk moet zijn, en dus 'hufterproof'.  

is er niet een typen ijzer dat buigbaar is. Binddraad is van ijzer en is redelijk buigbaar, maar breekt mij wat te snel. Is er niet een manier om die buigbaarheid te bereiken, zonder dat er meteen een broze draad komt

Bij voorbaat dank

Wouter


IJzerdraad is geen ijzerdraad, er zit altijd een legeringselement in. Koolstof is de meest belangrijke. Deze legering heet staal.

Na een aantal keren vervormen verstevigd staal zich en moet weer uitgegloeid worden om het verder te kunnen bewerken.
Dus ruim voor het breken moet de draad een keer roodheet gestookt zijn om het weer zacht te maken.

Harden van het geheel kan wel maar is omslachtig en kan ook mislukken. Omdat het koolstofpercentage te laag is om gehard te worden (afhankelijk wat voor draad je gebruikt) moet het eerst in een koolstafrijke omgeving enkele uren verhit worden. Dit heet cementeren. Na het cementeren kan het worden gehard door na het verhitten snel af te koelen.

Nog enkele kanttekeningen.
1 Door de snelle afkoeling krijg je spanningen die het geweven materiaal kan doen breken.
2 Misschien haal je de afkoelsnelheid niet omdat de geweven stof snel zijn warmte aan de lucht afgeeft maar te laag om de stof echt te harden.
3 Het geweven materiaal is zeer bros en breekbaar.

Hopelijk heb je er iets aan.

Gr,
Henk
Het eerste wiel was echt niet rond





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures