Springen naar inhoud

Boventonen

• Log in om te kunnen reageren

levyaa

levyaa

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2011 - 21:37

Hallo,

Ik ben al aardig wat weekjes bezig met mijn pws.
Ik doe het over de gitaar, en ik wil aantonen dat het soort hout wat gebruikt is
invloed heeft op de klankkleur (boventonen).

Nu heb ik opnames gemaakt van de verschillende snaren, en kun je duidelijk
de boventonen zien. Nu wil ik graag de grondtoon eruit filteren

Hebben jullie hier ene speciaal programma voor waarmee ik bijv.
440 Herz (grondtoon A) eruit kan filteren.

De programma's die ik nu a gebruik zijn visual analyser en audiacity.
Hebben jullie verder nog programma's waarmee je de trillingen goed kunt uitlezen?

Groet,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 november 2011 - 21:54

Hebben jullie hier ene speciaal programma voor waarmee ik bijv.
440 Herz (grondtoon A) eruit kan filteren.

Wat bedoel je hier juist mee?
Je wil de 440 Hz wegfilteren zodat je puur naar de boventonen kan luisteren?

Heb je toegang tot MATLAB? Niet meteen het eenvoudigste, maar dat is wat ik zelf gebruik.
Anders moet je eens zoeken naar gratis DSP software (DSP = Digital Signal Processing).

Philipijnos

Philipijnos

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2011 - 09:34

Wij hebben een practicum gedaan met een snaar en een oscilloscoop waarbij je met Fourieranalyse de tonen kan zien. Je kunt dan ook makkelijk zien wat de grondtoon is zodat je die gewoon weg kunt halen en daarna kun je misschien met een toongenerator deze toon zonder grondtoon creŽren. Ik weet uiteraard niet of je over deze middelen beschikt. :)
NN: "Everything that is not related to elephants is irrelephant".

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2011 - 10:28

Ik heb Visual Analyser eens opgezocht, dat ziet er goed uit voor wat je wil doen.
Ik ken het programma zelf niet, maar van wat ik op de site lees kan je het spectrum bekijken en zit er een filter mogelijkheid in.

Als ik je goed begrijp wil je de grondtoon eruit halen zodat je enkel de boventonen overhoudt. Een mogelijkheid is wat hierboven wordt voorgesteld: zoek op welke frequenties er allemaal aanwezig zijn en bouw dan zelf een signaal met enkel die frequenties die je wil. Een andere mogelijkheid is van de grondtoon eruit te filteren. Dat kan je met een notch-filter doen geloof ik.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2011 - 12:00

Ik heb je vraag ook eens elders gesteld.

Die kerels besteden al hun vrije tijd met dergelijke audio dingen:
http://www.homerecor....htm#post220894

Dus je kan daar altijd inpikken als je wil ....

Wil je dit hoorbaar maken of visueel zichtbaar? Indien het alleen visueel zichtbaar moet zijn is het toch voldoende om gewoon die eerste piek van een FFT meting weg te denken (of grafisch weg te halen?).
Je moet alleen met zoveel mogelijk lijnen meten om die resolutie zo smalbandig mogelijk te houden.

Maar of jij verschillend hout hier zichtbaar mee kan maken? Ik begrijp niet goed wat je hier mee wil bereiken, maar dat is jouw, niet mijn probleem.
Jouw harmonischen komen in belangrijke mate van de snaren zelf. Dus alleen de grondtoon hieruit halen, geeft niet alleen het hout als resultaat.
En dat hout is dan nog zeer individueel.
Kijk hiervoor naar chladni patterns: http://www.google.co...p...-8&oe=utf-8

Het lijkt me pakken makkelijker het patroon van verschillende instrumenten te vergelijken dan de invloed van het hout ....

Veranderd door E.Desart, 23 november 2011 - 12:02

Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2011 - 13:31

Dit komt uit een doctoraatsthesis:

Thesis submitted in partial fulfilment of the requirements of the degree Doctor rer. nat. of the Faculty of Forest and Environmental Sciences, Albert-Ludwigs-Universitšt Freiburg im Breisgau, Germany

Melanie Spycher
Freiburg im Breisgau, Germany 2007

The selection of resonance wood for violin making is often biased and entirely based on the experience of the manufacture and the aesthetic appearance of the wood. By the beginning of the XIX th century, scientists realized that wood properties influence the sonority of the violin nd tried to classify resonance wood on this basis (Schwalbe and Schepp, 1925; Dunlop, 1978; Bucur, 1980b; Schleske, 1990).

Zelf voor Stradivarius violen zijn 1001 theoriŽen inclusief de vernis, de houtsoort, het aantal zonnespots, de lengte van winter en zomer, de dikte en geometrie van de platen, en ga zo maar door.
Heel de opbouw van dat instrument speelt mee, inclusief de ingewerkte verstijvingen.
De snelheid van geluid in hout tegen of in de langsrichting van de draad scheelt enorm.

Mijn idee: als jij verschil in je metingen vindt heb jij bijlange na nog geen idee welke parameters hier dominant bepalend zijn. Om dat toe te wijzen aan de houtsoort lijkt mij eerder wishful thinking.

Wood structure
Even without optical aids, the differences in wood can be seen not only between hardwood and softwood but also depending on the origin of the sample, such as sapwood or heartwood, the size of growth rings, early wood and late wood and the arrangement of cells, etc. Some of these differences can be explained with the structure of the cell wall or with its chemical constituents and the others can be explained through the natural origin of the wood material.
The goal of this chapter is to present different aspects of the wood, ranging from macroscopical properties of wood to the micromorphology of the cell wall and its chemical constituents, all of which are beneficial for understanding wood decay processes.

En zo 255 blz over de kwaliteit en type van het hout.

Ik vind de link niet direct maar is Nederland is een leverancier van dergelijke kwaliteitshoutsoorten. Op die zijn site staat ergens dat instrumentemakers van de 100 (kan mij getal niet juist herinneren en kan deels spreekwoordelijk bedoeld zijn) planken er ťťn uitkiezen, binnen dezelfde houtsoort.

Veranderd door E.Desart, 23 november 2011 - 13:39

Eric

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2011 - 16:24

Omdat dit toch een iets complexere zaak is wordt dit verplaatst naar het vakforum voor optica en akoestiek.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

levyaa

levyaa

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2011 - 23:08

Hee, nu kan ik wel weer verder,
Zoals jullie zeggen, niet alleen de houtsoort van de gitaar
speelt een rol in de klankkleur. Mij is het dan ook niet alleen om de verschillende
houtsoorten aan te tonen, maar ook het verschil van toon bij gitaren van een ander merk.
En alles wat hier is genoemd kan ik meenemen in mijn pws, dus alvast bedankt!

groet,

Dit komt uit een doctoraatsthesis:

Thesis submitted in partial fulfilment of the requirements of the degree Doctor rer. nat. of the Faculty of Forest and Environmental Sciences, Albert-Ludwigs-Universitšt Freiburg im Breisgau, Germany

Melanie Spycher
Freiburg im Breisgau, Germany 2007

Zelf voor Stradivarius violen zijn 1001 theoriŽen inclusief de vernis, de houtsoort, het aantal zonnespots, de lengte van winter en zomer, de dikte en geometrie van de platen, en ga zo maar door.
Heel de opbouw van dat instrument speelt mee, inclusief de ingewerkte verstijvingen.
De snelheid van geluid in hout tegen of in de langsrichting van de draad scheelt enorm.

Mijn idee: als jij verschil in je metingen vindt heb jij bijlange na nog geen idee welke parameters hier dominant bepalend zijn. Om dat toe te wijzen aan de houtsoort lijkt mij eerder wishful thinking.

En zo 255 blz over de kwaliteit en type van het hout.

Ik vind de link niet direct maar is Nederland is een leverancier van dergelijke kwaliteitshoutsoorten. Op die zijn site staat ergens dat instrumentemakers van de 100 (kan mij getal niet juist herinneren en kan deels spreekwoordelijk bedoeld zijn) planken er ťťn uitkiezen, binnen dezelfde houtsoort.

E.desart: Zou je voor mij kunnen kijken of je die link kan vinden, vind het namelijk erg interessant en kan het goed gebruiken bij mijn pws

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2011 - 23:55

http://www.af.nl/wer...ekinstrumenten/

Muziekinstrumenten

Onder onze klanten hebben we een reeks aan muziekinstrumentenbouwers. Deze mensen hebben terecht zeer hoge kwaliteitseisen !
Voor iets eenvoudigs als traptreden kan je bijna elke plank gebruiken, maar voor muziekinstumenten is vaak maar 1 op de 100 planken geschikt.

Onderstaand enkele foto's van werkstukken die onze klanten ons gezonden hebben:

http://www.fijnhout....nstrumenten.htm

Nog wat links met meer akoestisch/fysische info uit boeken (complexer om lezen):

Acoustics of wood Door Voichita Bucur
http://books.google....L...ood&f=false

Biology and ecology of Norway spruce Door Mark G. Tjoelker,Adam Boratynski,Wladyslaw Bugala
http://books.google....N...ood&f=false

The physics of musical instruments Door Neville Horner Fletcher,Thomas D. Rossing
http://books.google....R...ood&f=false

Als je Google afzoekt zoek je (ondermeer) naar "resonant wood" of "resonance wood"

Veranderd door E.Desart, 24 november 2011 - 00:06

Eric

henkhakkebar

henkhakkebar

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 december 2011 - 23:08

Download gratis fl studio demo op image-line.com. sleep een opname in fl studio's playlist (google hoe dit moet). zet een parametric eq 2 op master channel (google hoe dit moet) parametric eq 2 kun je nu alle frequenties zien wanneer men de opname afspeelt, en desgewenst frequenties wegfilteren. stel een vraag op futureproducers.com als je het niet begrijpt.

En het geluid is zeker afhankelijk van houtsoort en gitaarsoort een gibson klinkt heel anders dan fender of ibanez

Ik hoop dat je der wat aan hebt

Btw, Kan iemand mij miss uitleggen hoe ik een zo simpel mogelijke oscillator bouw, waarin ik met een voltage via een potentiometer de frequentie kan bepalen? Ik wil een analoge synthesizer bouwen.

Veranderd door henkhakkebar, 04 december 2011 - 23:09

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2011 - 00:49

Btw, Kan iemand mij miss uitleggen hoe ik een zo simpel mogelijke oscillator bouw, waarin ik met een voltage via een potentiometer de frequentie kan bepalen? Ik wil een analoge synthesizer bouwen.

Wat je zoekt is een VCO, een voltage controlled oscillator. Het is een standaardcomponent en -circuit in elektronica en je gaat op het internet gigantisch veel mogelijke circuits vinden. Het komt ook voor in de meeste elektronicaopleidingen.

Dus keuze genoeg :) Wat zouden je specs moeten zijn?
(overigens een kleine noot: die dingen worden nu vrijwel altijd digitaal gemaakt. Als je met FL-studio overweg kan, dan zie ik weinig punt om het analoog te proberen?)

Overigens is FL-studio wel een heel erg ingewikkelde oplossing voor hetgeen hij wil bereiken. Dat is een bazooka om een vlieg te verjagen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

vlaaing peerd

vlaaing peerd

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2011 - 14:37

op zich is een DAW als FLstudio gebruiken wel erg handig omdat er wat praktische tools zijn ingebouwd (frequentie analyse, filters, enz) en je vrij eenvoudig de oscillator van een synth kan gebruiken. Cocos Reaper heeft trouwens een volledige versie als trial met onbeperkte duur.

Ik heb gemerkt dat de grondtoon verwijderen van zijn boventonen niet zomaar te doen is, zeker bij rijkere klankkleuren is het alsof je van de soep weer losse ingedienten wilt maken.

Op papier is het vrij eenvoudig, dan verwijder je gewoon de fundamentele frequentie, alleen zul je bij een analyse zien dat in de praktijk de frequenties als een brij elkaar overlappen. Het verwijderen dmv een equaliser zal dus veroorzaken dat je ook de onderste harmonischen zelf verwijdert.

Als de gitaarklank niet al te wollig is maar scherp (zoals een hooggespeelde viool) heb je nog wel kans dat de boventonen zich scherp aftekenen als losse pieken in de totaalbrij.

Maarrr, ik moet erbij vermelden dat het uitleesbare verschil van de verschillende houtsoorten zeer minimaal zal zijn en het moeilijk is om andere variabelen zoveel mogelijk uit te sluiten.

Gebruik je bv bij elke houtsoort wel dezelfde pickups, vorm van de kast, hals en snaren?

Het uitlezen van een frequentieplot en het filteren met een EQ zal niet het moeilijke zijn denk ik, meer het uitsluiten van zulke variabelen als hierboven genoemd. Ik ben nl bang dat die meer bijdragen aan het geluid dan slechts de houtsoort. Verder een leuke proef en ben best benieuwd naar je resultaten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures