Kz en mol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Kz en mol

Hallo,

mag je met mol werken in de Kz formule?

Kz= ([H3O][Z-])/[HZ]

stel dat je bijvoorbeeld HF oplost in water

je weet het aantal mol (=0,400) en je weet het aantal liter water, en je wilt de concentratie van H3O+ weten,

kan je dan ook werken met aantal mol in de Kz-formule en pas op het einde naar concentratie zetten?

Kz= x^2/(0,400-x)

Door dat kwadraat kan het toch niet?

Ik vraag me dit af omdat ik bij deze som een fout antwoord krijg en bij andere sommen een goed antwoord.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Kz en mol

mag je met mol werken in de Kz formule?
Nee, je werkt met concentratie in mol per liter.

Je deelt het aantal mol dus door het aantal liters oftewel het volume.

En je kunt de volumina niet tegen elkaar wegstrepen omdat in de teller twee concentraties staan en in de noemer er maar één staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kz en mol

Ah, OK xD dankje

en nog 1 laatste vraag? xD

Dit staat bij een antwoord:

Bij lage pH is de ionisatiegraad KLEINER dan bij een hoge pH. Hieruit volgt dat bij een lage pH MEER ONGEIONISEERDE moleculen (HZ) zijn. Dit betekent dat bij een LAGE pH het evenwicht van de reactie meer naar LINKS ligt.

Voor mij klinkt dit onlogisch, ik zou juist zeggen dat bij een lage pH de ionisatiegraad van een zuur hoger is, want dan is er meer H3O+ gevormd die voor de pH-verlaging zorgt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Kz en mol

Als een zwak zuur meer ioniseert, onstaat er meer H+ en wordt de pH lager dat klopt.

Maar ze bedoelen dat wanneer je een zwak zuur oplost in een oplossing met lage pH (er is dan al H+ aanwezig van een ander zuur) dat het zwakke zuur dan minder inoniseert dan in water.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kz en mol

Hm, sorry ik snap het niet.

Eerst heb je 0,400 mol HF met 500 mL water.

Daarna 0,400 mol HF met 5000 mL water.

Het zwakke zuur wordt dus niet opgelost in een oplossing met een lage pH toch? Gewoon alleen in water?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Kz en mol

Je spreekt eerst over een oplossing met lage pH en nu heb je het ineens over een ander volume. Verdunnen?

Wat is de precieze en volledige tekst van de opgave?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kz en mol

Je hebt eerst dus 0,400 HF en 0,500 mL

bereken de pH

Je hebt 0,400 HF en 5 L water

bereken de pH

en dan moet jet het verband tussen ionisatiegraad - verdunnen - pH even duidelijk maken xD (die lage pH slaat dus terug op de HF opgelost in 0,500 L water)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Kz en mol

Heb je [H+] voor beide oplossingen van HF al uitgerekend?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kz en mol

2,245*10^-2 M

7,0993*10^-3 M

als het goed is xD

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Kz en mol

Ik kom uit op wat hogere concentraties H+ bij Kz = 7,2 *10-4.

a) Welke Kz heb jij gebruikt?

b) Bereken nu eens voor 0,8 M HF en voor 0,08 M HF de ionisatiegraad en de pH.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kz en mol

Voor mij klinkt dit onlogisch, ik zou juist zeggen dat bij een lage pH de ionisatiegraad van een zuur hoger is, want dan is er meer H3O+ gevormd die voor de pH-verlaging zorgt?
Er is meer H3O+ aanwezig, maar je hebt ook meer zuur moeten oplossen om aan die lage pH te komen. Het deel, van de totaal aanwezige hoeveelheid, dat gesplitst is, is lager.

Je kunt dat ook redelijk snel zien als je naar de vergelijking kijkt:

Kz= x^2/(0,400-x)

Bij zwakke zuren is x doorgaans verwaarloosbaar klein ten opzichte van de totale hoeveelheid zuur. We kunnen de term dus verwaarlozen ten opzichte van de 0,400 die er nu staat.

De vergelijking wordt dus:

Kz = x2/0,400

of in zijn algemeenheid:

Kz = x2/C0 (of x2 = Kz * C0)

Je bent geïnteresseerd in de ionisatiegraad, dus in feite in

x/C0

Als je nu een beetje speelt met deze vergelijkingen, kun je zelf een uitdrukking vinden die het verband geeft tussen de ionisatiegraad en C0 (en waar geen x meer in voorkomt).
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer