benodigde kracht om paspennen te monteren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 18

benodigde kracht om paspennen te monteren

Ik heb een situatie waarbij ik geharde stalen pennen in een gatenpatroon moet persen. Hiervoor heb ik ongeveer 4 ton nodig, dit is proefondervindelijk vastgesteld.

Stel dat ik nu 3 pennen tegelijk wil monteren; heb ik dan 12 ton (3x4ton)nodig om dit te doen, of niet?

Een eerste reactie zou zijn ja! Maar....stel dat ik alleen wrijving tussen pen en gat moet overwinnen, dan zou ik geneigd zijn te zeggen dat ik maar 4 ton nodig heb om 3 pennen te persen; immers, wrijving is onafhankelijk van de oppervlakte.

Wie weet het?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: benodigde kracht om paspennen te monteren

Wrijving is onafhankelijk van oppervlakte wanneer de totale normaalkracht (druk * oppervlakte) gelijk blijft. In het geval van de drie paspennen, die een (druk)kracht uitoefenen op de wanden van hun gaten, wordt het oppervlak waarover wrijving plaatsvindt bij 3 pennen 3 keer zo groot, terwijl de kracht per eenheid van oppervlakte (de druk) bij iedere pen even groot blijft. De totale kracht wordt dus ook 3 keer zo groot, en je zult een drie keer zo grote kracht nodig hebben om de pennen tegelijk in hun gaten te duwen. 12 ton lijkt me daarom het correcte antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: benodigde kracht om paspennen te monteren

Weet je zeker dat de wrijving niet afhangt van het oppervlak? Ik zou zeggen dat de tractie tussen de pen en het gat constant is. Maar de wrijvingskracht (en dat is wat je moet overwinnen) is gelijk aan de tractie vermenigvuldigd met het contactoppervlak.

Edit: ik zie dat Brinx me voor was.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: benodigde kracht om paspennen te monteren

Je kan er niet zonder meer er vanuit gaan dat 3 paspennen dus 3 x 4 ton zouden opleveren. Je hebt bij passingen altijd boven en onder toleranties van zowel boring als pen waaraan de passing mag voldoen. Deze toleranties zullen nooit honderd procent gelijk zijn over drie boringen en pennen en dus niet resulteren in een lineair oplopende kracht.

Gezien je bij passingen maximaal gelijke boring en pen afmetingen kan krijgen vraag ik mij ook af of je werkelijk contact maakt tussen de wand van de boring en pen of dat je hier vacuüm trekt en hierdoor dus een tegenkracht krijgt.

Berichten: 18

Re: benodigde kracht om paspennen te monteren

Je kan er niet zonder meer er vanuit gaan dat 3 paspennen dus 3 x 4 ton zouden opleveren. Je hebt bij passingen altijd boven en onder toleranties van zowel boring als pen waaraan de passing mag voldoen. Deze toleranties zullen nooit honderd procent gelijk zijn over drie boringen en pennen en dus niet resulteren in een lineair oplopende kracht.  
laat ons er van uit gaan dat dit wél het geval is
Gezien je bij passingen maximaal gelijke boring en pen afmetingen kan krijgen vraag ik mij ook af of je werkelijk contact maakt tussen de wand van de boring en pen of dat je hier vacuüm trekt en hierdoor dus een tegenkracht krijgt.
er is een ontluchting

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: benodigde kracht om paspennen te monteren

EyesOfTheSouth schreef:...

laat ons er van uit gaan dat dit wél het geval is

...

er is een ontluchting

...


In dat geval mag je je volgens mij aansluiten bij Brinx' antwoord.

Reageer