Kopergehalte in 10 eurocent

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 11

Kopergehalte in 10 eurocent

Hallo,

Ik ben Wouter, een examenkandidaat van VWO en wij hebben een proef verzonnen. Wij hebben als proef het kopergehalte in een 10 eurocent munt meten.

We hebben de munt in 4 stukken geknipt, en daarvan 3 stukken gebruikt om de proef 3 keer uit te voeren.

De muntstukjes wogen:

stukje 1: 0,863 gram

stukje 2: 1,119 gram

stukje 3: 1,180 gram

Deze stukjes hebben we opgelost in Salpeterzuur (15M dacht ik) (HNO³), zodat we Cu2+ in een oplossing hadden.

Vervolgens hebben we dit aangevult tot exact 50 mL.

Vervolgens hebben we Cu(SO4) 1M en H2O gebruikt voor de ijking van de colorimeter.

Op 590NM gaf de colorimeter bij 0 Cu(SO4) en 10 H2O 0,0 (natuurlijk).

Ik zal een mooie tabel proberen te maken voor een mooi overzicht:

Cu(SO4) : H2O - - - - 0:10 - - - - - 2:8 - - - - - 4:6 - - - - - 6:4 - - - - -8:2 - - - - -10:0

590NM - - - - - -- - - - - 0 - - - - - -0,24 - - - - -0,44 - - - - -0,63- - - - -0,81- - - - -0,98

Allemaal perfecto. Toen hebben we dus de verdunde oplossing van ons muntje in de meter gedaan en gaf een waarde van:

stukje 1: 0,39

stukje 2: 0,44

stukje 3: 0,50

Na wat rekenwerk kwamen wij op een kopergehalte (in gram) dat HOGER was dan het gewicht van de munt.

Na wat omgekeerd te rekenen, kwamen wij erachter dat stukje 1 een meting moest geven van ongeveer 0,31 ipv 0,39.

Nou is natuurlijk de vraag: Hoe kan dit? Het berekende kopergehalte was 129% dacht ik.

EXTRA: Mijn gedachtegang hierover is als volgt: Er is dus een stof die de kleur blauw 'donkerder' maakt, waardoor de meting meer koper geeft dan dat er daadwerkelijk in zit. Eerst klopte nikkel wel mooi in het plaatje, omdat onze waarneming was dat er bij het oplossen van de munt in Salpeterzuur eerst een groene kleur kwam. Groen is de kleur van Nikkel-oplossing.

Ik heb gezien dat er in 10 eurocent: 89% koper, 5% zink, 5% aluminium, 1% tin zit, ook wel Nordic gold.

Heeft iemand een goede tip om alsnog de proef correct te maken?

Bij voorbaat dank (sowieso al voor het lezen van het hele verhaal!)

Wouter

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

Heb je de kopersulfaatoplossing zelf gemaakt? Zo ja, hadden de kristallen kopersulfaat een witte of blauwe kleur?

En plaats in de tussentijd je berekening eens (svp met correct gebruik van eenheden)....dat helpt wat makkelijker (bovendien denk ik dat daar iets mis mee is).

Edit: Ik kan nog wel even vermelden waarom ik dit vraag: waarschijnlijk heb je CuSO4.5H2O gebruikt en ben je mogelijk vergeten om de inweeg te corrigeren voor het kristalwater. Als ik je gevonden gehalte van 129% ga corrigeren voor het kristalwatergehalte, kom ik op mijn windows-rekenmachine uit op:

129 / 250 * 160 = 82.6 %,

waarbij 250 g/mol de molmassa is van CuSO4.5H2O en

160 g/mol de molmassa is van CuSO4

En die 82.6 % komt meer in de lijn der verwachting. Maar, zonder jouw berekening is dit ook maar een berekende gok.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 11

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

De kopersulfaat oplossing was er één die bij ons uit een fles, dus daar was verder niks mis mee.

Ik ga morgen uitgebreid er nog eens aan zitten en kijken naar het kristalwater. Dit zou het best eens kunnen zijn!

Bedankt voor de snelle reply

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

Dan ben ik niet zeker. Je mag er vanuit gaan dat een (door de TOA bereide) 1 M kopersulfaatoplossing inderdaad 1 mol/L kopersulfaat bevat (en dientengevolge 1 mol/L koper-ionen. Zoals ik al zei, plaats je berekening eens (en het liefst ook met de werkwijze in verband met verdunningen).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 11

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

Ik was als eerste met het 2e stukje gaan rekenen, daar gaf de meting namelijk 0,44 (net als de 4:6 verhouding)

Dus daaruit kon ik dit halen:

Bij de Cu(SO4) : H2O in verhouding 4:6 gaf de meting 0,44. Dit was hetzelfde getal als 'stukje 2'.

Dus daaruit haal je, omdat de Cu(SO4) 1M is, dat er 0,4M Cu in zit. Deze heb ik maal de massaconstante gedaan (63,546) en kwam uit 1,27gram.

Het stukje munt woog 1,119gram.

Er zit dus 113,5% koper in.

Ik ben geen genie in scheikunde, maar dit KAN niet kloppen ;)

Ik heb ook de andere muntjes op school berekend, en daar kwam allemaal ongeveer hetzelfde uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

Wat wil die 4:6 eigenlijk zeggen? 4 mL van een 1M kopersulfaatoplossing?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 11

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

precies, 4 ML Cu(SO4) en 6 ml H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

Ik kom er ook niet uit. Maar ik mis ook nog de volledige werkwijze. Waarschijnlijk heb je je monster ook nog ergens verdund maar die stap zie ik niet terug. Maar dan nog kan dit uiteraard niet kloppen. Misschien een meetfout, of een weegfout gemaakt? Heb je blanco's meegenomen en wat waren die waarden?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 11

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

De muntoplossingen hadden we met H2O aangevuld tot 50 mL, dat is de enige verdunning eigenlijk.

Maar kan het zijn dat de aluminium of tin of zink de oplossing 'donkerder blauw' heeft gemaakt dan dat de Cu alleen zou doen? Dat was een beetje mijn gedachtegang.

Perfect zou nikkel in het plaatje passen, als er nikkel in de munt zat was dit wel te verklaren.. Maar dat zit er (als het goed is) niet in.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

Dat lijkt me ook niet, dat er nikkel in zit. Ik zou het zo ook niet weten, helaas. Misschien dat iemand anders nog een zinvolle aanvulling heeft.......?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

Iemand die hier nog een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

Zonder nu exact alles door te lezen, ga ik voor een niet geheel correcte kopersulfaatoplossing. Die is namelijk moeilijk te maken en als die te snel/slordig gemaakt is, lost die niet genoeg op.

Daarbij mis ik het zuur in de kopersulfaatoplossing. Denk niet dat het veel uit haalt, maar ja.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 11

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

Dus kort gezegd:

Als je een goede kopersulfaat oplossing hebt en die vergelijkt met een opgeloste 10 eurocent (door salpeterzuur), moet het experiment kloppen?

Misschien is het dan beter om als ijking een andere stof te proberen in plaats van kopersulfaat.

Even extra info over wat ik gebruikt heb: Onze toa heeft een fles waarop staat 1M Cu(SO4). Ik dacht toch dat daar niks mis mee zou zijn, maar dat is natuurlijk niet uit te sluiten.

Misschien dat ik beter een titratie hier kan gaan toepassen. Erg jammer dat het dan zo moet.

Bedankt voor alle reacties.

Berichten: 3

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

Raspoetin schreef:Heb je de kopersulfaatoplossing zelf gemaakt? Zo ja, hadden de kristallen kopersulfaat een witte of blauwe kleur?

En plaats in de tussentijd je berekening eens (svp met correct gebruik van eenheden)....dat helpt wat makkelijker (bovendien denk ik dat daar iets mis mee is).

Edit: Ik kan nog wel even vermelden waarom ik dit vraag: waarschijnlijk heb je CuSO4.5H2O gebruikt en ben je mogelijk vergeten om de inweeg te corrigeren voor het kristalwater. Als ik je gevonden gehalte van 129% ga corrigeren voor het kristalwatergehalte, kom ik op mijn windows-rekenmachine uit op:

129 / 250 * 160 = 82.6 %,

waarbij 250 g/mol de molmassa is van CuSO4.5H2O en

160 g/mol de molmassa is van CuSO4

En die 82.6 % komt meer in de lijn der verwachting. Maar, zonder jouw berekening is dit ook maar een berekende gok.
Ik ben met een soortgelijke proef bezig en kom op een percentage van 149% uit. Ik heb CuSO4.5H2O gebruikt, maar heb in mijn berekening niks met dat kristalwater gedaan. Nu maak jij de berekening 129/250 * 160. Ik snap alleen niet waarom je in die berekening het berekende percentage gebruikt en dat deelt door 250 en vervolgens keer 160 doet. moet je i.p.v. het percentage niet de het aantal mol ofzo gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kopergehalte in 10 eurocent

Als je CuSO4.5H2O gebruikt dan is je molmassa waarmee je moet rekenen 250 g/mol.

Als je CuSO4 hebt gebruikt, dan is de molmassa waarmee je moet rekenen 160 g/mol.

Stel je moet een standaardoplossing van 1 mol Cu2+ gebruiken, dan moet je ofwel:

250 gram CuSO4.5H2O , of

160 gram CuSO4 afwegen en oplossen

Als je nu per ongeluk 160 gram CuSO4.5H2O hebt afgewogen, dan heb je 160 / 250 mol Cu2+ in je standaardoplossing. Je resultaten van je monsters zullen dan 250 / 160 maal hoger berekend worden dan dat er daadwerkelijk in zit.

Kortom, je kunt dan de resultaten corrigeren voor de inweeg van CuSO4.5H2O in plaats van CuSO4. En dat doe je door die factor 250/160 te vermenigvuldigen met het omgekeerde.

Is dat zo een beetje duidelijker?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer