Rekenen met differentiaalvergelijking aan overdrachtsfunctie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 62

Rekenen met differentiaalvergelijking aan overdrachtsfunctie

hallo allemaal,

voor regeltechniek 1 moet ik een aantal vragen beantwoorden nou snap ik de eerste 2 vragen nog wel.

maar de 3de vraag kom ik niet echt uit en wikipedia word ik ook niet echt wijzer van ? zou iemand mij aanwijzingen/uitleg kunnen geven wat de vraag eigenlijk betekent en hoe los je zoiets op want ik snap niet wat een differentiaal vergelijking is .

http://fotosop.nl/afbeelding/?f=7264823301611Untitled.png

bij voorbaat dank

mvg

Peter

ps : ik hoef geen kant & klaar antwoord maar wil het graag snappen hoe en wat ! en dan daarna het antwoord zelf produceren ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Rekenen met differentiaalvergelijking aan overdrachtsfunctie

Een differentiaalvergelijking is een vergelijking waarin ook afgeleiden van een functie in voorkomen.

Je krijgt een transferfunctie in het Laplace domein (s).

Dan weet je dat
\((s+4)Y(s) = 5X(s)\)
.

Nu moet je terugkeren naar het tijdsdomein. In de tekst staat geschreven dat in het Laplace-domein een vermenigvuldiging van een functie met s overeenkomt met de functie afleiden (d/dt) in het tijdsdomein.

Je moet dus
\((s+4)Y(s) = 5X(s)\)
herschrijven als een vergelijking met y(t) en x(t).

Is dit al gelukt?

Berichten: 62

Re: Rekenen met differentiaalvergelijking aan overdrachtsfunctie

Hallo xenios,

heel erg bedankt voor het reageren.

dus bij de differentiaalvergelijking zit je nog steeds in het s domein ?

en die functie moet je dan omschrijven naar het t domein weer ?

hoe moet ik dit dan aanpakken want ik heb namelijk geen la place gehad ? :S

wil het wel graag leren maar weet gewoon wat is en hoe het moet ?

kunt u mij op weg helpen ?

alvast bedankt,

mvg

peter

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Rekenen met differentiaalvergelijking aan overdrachtsfunctie

Het is vreemd dat je regeltechniek krijgt zonder kennis te hebben van differentiaalvergelijkingen en de Laplace transformatie, maar oké, dit is wat je hier moet doen:
\((s+4)Y(s) = 5X(s)\)
We keren terug naar het tijdsdomein:
\(\frac{d}{dt}y(t) + 4y(t) = 5x(t)\)
Die differentiaalvergelijking moet je dan oplossen voor x(t) = 0 voor t<0 en x(t) = 10 vanaf t=0. Dat is een klassieke stapfunctie, weliswaar vermenigvuldigd met 10. (stapfunctie = 1 vanaf t = 0)

Dat kan je dan waarschijnlijk niet, maar je kan bijvoorbeeld deze website gebruiken.

(Ik weet dat dit niet echt volgens de filosofie van de huiswerkbijsluiter is, maar als hij niet weet wat een differentiaalvergelijking is heeft het niet veel zin om daar op te hameren lijkt mij?)

Berichten: 62

Re: Rekenen met differentiaalvergelijking aan overdrachtsfunctie

hallo,

Ik weet dat jullie niet klant en klare antwoorden geven en daar ben ik het helemaal mee eens !

maar iedergeval bedankt voor deze response en ik zal er morgen naar gaan kijken.

inderdaad zoals u ook als zegt ik snap inderdaad ook niet dat ik regeltechniek krijg zonder kennis van differentiaalvergelijkingen en laplace transformaties maar als ik er wat van zeg tegen mijn klasgenoten dan is de instelling zolang ik maar een trucje ken is het goed hoe en waarom doet er niet toe ;) en ik heb al uitleg gevraagd aan docent over la place maar in 2 uur leer je geen la place dus snap het nog niet echt :s maar doe men best !

mvg

peter

ps : eerst differentiaal vergelijkingen leren en daarna la place transformaties ?

Reageer