Stralingspracticum universiteit utrecht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Stralingspracticum universiteit utrecht

Beste mensen,



Op mijn school hebben wij laatst stralingspractica uitgevoerd van de universiteit Utrecht.

Mijn vraag is of iemand mij kan helpen met experiment 10: de bariumkoe.

Ik weet namelijk niet het antwoord op vraag 7 en 8 van de uitwerkingen.

7. Leg uit waarom je bij dit expiment na het melken van de koe bij meetopdracht 2 de minigenerator in de loden container op ruwweg 1 m afstand moet zetten.

8. Leg uit waarom je bij dit experiment de vloeistof uit het opvangbakje bij meetopdracht 5 gewoon door de gootsteen mag spoelen.

Hopelijk heeft iemand dit experiment ook gedaan en kan mij helpen.

Vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Stralingspracticum universiteit utrecht

Als je nu de volledige tekst van vraag 7 en 8, en de tekst van meetopdrachten 2 en 5 hier plaatst, denk ik dat meer mensen je kunnen helpen en ben je niet alleen afhankelijk van mensen die EN dit experiment zelf hebben uitgevoerd EN dan toevallig nog op dit forum komen EN dan nog eens je topic openen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: Stralingspracticum universiteit utrecht

Bedankt voor je tip!

De opstelling bestaat uit een geigenmuller telbuis met pulsenteller, een minigenerator met censium 137 (doe 'koe'), een flesje met zoutzuuroplossing voor het melken van de 'koe' en een opvangbakje voor de zoutzuuroplossing met barium-137m.

(1. Meet drie keer de intensiteit van de achtergrondstraling. Minigenerator op 1 m afstand van de telbuis. Igem van de achtergrondstraling.)

2. Haal de minigenerator uit de loden container en druk de tuit van het flesje met de zoutzuuroplossing in de brede opening van de minigenerator. 25 druppels door de minigenerator moeten in het opvangbakje terecht komen. Zet de minigenerator terug in de loden container. Zet deze container op ruwweg 1m afstand. Je gaat nu de activiteit van de 'melk' meten. Dus: zet het opvangbakje onder de telbuis. Schakel de stopwach en de teller tegelijkertijd in.

Vraag: Waarom moet de minigenerator in de loden container na het 'melken' van de koe op ruwweg 1 m afstand?

Hopelijk dat iemand me nu wel kan helpen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Stralingspracticum universiteit utrecht

Als ik het wat beknopter opschrijf kun je het denk ik ook zelf beredeneren:

- Je bepaalt de achtergrondstraling met de minigenerator in de loden container op één meter afstand.

- Je bepaalt de activiteit van de melk met wederom de minigenerator in de loden container op één meter afstand.

Lukt dat zo?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer