Statistiekprobleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Statistiekprobleem

Ik ben nieuw op dit forum en zal daarom misschien mijn vraag elders moeten stellen. Bovendien is het nogal een lange uitleg. Maar wie niet waagrt niet wint. Eerst en vooral heb ik mijn vraag trachten op te lossen met excel 2007. Om alles te illlustreren voeg ik een excelbestand bij.

Op het rekenblad “Simulatie.xls” worden verschillende manieren bekeken om de prestaties van 5 mensen te evalueren.

In de invulroosters B6:H10 en de andere roosters daaronder worden telkens de dagprestaties ingevuld. Mensen die onbeschikbaar zijn bijvoorbeeld met verlof krijgen een “v”. Andere mogelijkheden zijn:

- “z” voor afwezigheid om medische reden en

- “uv” voor een afwezige met uitzonderlijk verlof.

We onderscheiden 2 grote onderdelen

a) De CLASSIC-methode (links)

b) De Gewogen-methode (rechts)

A. CLASSIC-methode

Deze methode wordt actueel gebruikt. Ze is gebaseerd op een 35-urenweek(kan aangepast worden in cel B1). De totalen worden per week opgeteld (kolom Total), waarna bepaald wordt hoeveel dagen de persoon in kwestie beschikbaar was in deze week (kolom Days). In kolom “Norm” wordt dan “Days” vermenigvuldigd met de waarde uit B1 (die 7.5 is voor de 35-urenweek). In kolom “Recup” wordt vergeleken hoeveel uren de persoon te veel of te weinig presteerde in vergelijking tot de 35-urenweek. Samen met de vroegere recupstand (Oldrec) resulteert dit dan in een nieuwe stand (Nwrec). In de kolommen O en P worden het gemiddelde aan recup en de standaarddeviatie samen met respectievelijk de afwijkingen t.o.v. het gemiddelde en de Z-waarden (standaardscores) weergegeven.

Mogelijke parameter in dit systeem is de waarde gegeven aan een werkdag (B1).

Probleemstelling:

De bedoeling van een eerlijk systeem zou zijn dat iedereen per beschikbare dag evenveel zou gewerkt hebben op het einde van het jaar, van de carrière.

Omdat er initieel van uitgegaan werd dat er gewerkt wordt à rato van een 35-urenweek maar dit in werkelijkheid van jaar tot jaar varieert (de ene keer bedraagt dit gemiddelde 25u/week de andere 41/week) blijkt dat vooral langdurige afwezigen bij hun terugkeer meestal aan recuperatie gewonnen hebben t.o.v. hun collega’s die een kalme periode beleefden (en als het ware technisch werkloos zijn t.o.v. de langdurige niet beschikbare collega’s) .

Nemen we bijv. Celia die ziek wordt vanaf 1/3 t.e.m. 26/3. Juist voor haar afwezigheid heeft zij een Z-waarde van -1,09. Juist voor zij opnieuw begint is haar Z-waarde erg verschillend van -1,09.

CONCLUSIE

ER ZOU EEN SYSTEEM UITGEDOKTERD MOETEN WORDEN WAARBIJ EEN ZIEKE ALS HIJ OPNIEUW KOMT WERKEN OP DEZELFDE PLAATS T.O.V. DE GEMIDDELDE RECUPSTAND HERBEGINT ALS DIE OP HET TIJDSTIP WAAROP HIJ/ZIJ AFWEZIG WERD.

Dit trachtte ik op te lossen met :

B. De gewogen methode

Het invulrooster krijgt dezelfde waarden als in de Classicmethode. Maar op de plaats van “z” of “uv” wordt een waarde toegekend die ofwel overeenkomt met het totaal aan werkelijk gepresteerd aantal uren gedeeld door het aantal beschikbare werknemers (bvb in R16 komt i.p.v. “z” de waarde B20/B21) ofwel het totaal aan werkelijk gepresteerd aantal uren gedeeld door het totaal aantal werknemers (bvb in R16 komt i.p.v. “z” de waarde B20/5)

Voorgenoemde keuzes kunnen gewijzigd worden door in W1 een waarde 1 of 2 in te geven.

Omdat het aantal verlofdagen voor iedereen gelijk is wordt hieraan een aparte waarde gegeven; in te vullen in AE1.

Observatie

We zien dat Celia nu vertrekt met een Z-waarde van -1.21 en herbegint met -1.72. Er is een duidelijk verschil met het Classic-systeem, waaruit blijkt dat het gewogen systeem eerlijker is voor alle werknemers. Maar toch is dit nog niet sluitend !

Opmerking

In ons voorbeeld bekeken we de verschillen die ontstonden door de LANGDURIGE afwezigheid van Celia. Nochtans zou een sluitend systeem ook afwezigheden van 1 dag moeten kunnen corrigeren.

ENKELE VRAGEN

 WAAROM IS ER DAT VERSCHIL ? WAAR MAAK IK EEN REKEN- OF REDENERINGSFOUT ?

 KAN DIT VERSCHIL WEGGEWERKT WORDEN ?

 WAT IS CORRECTER IN W1; optie 1 of 2 ?

 BESTAAT ER EEN ANDERE, BETERE METHODE VAN WERKEN OM DE RECUPSTAND EERLIJKER TE BEREKENEN

Alvast mijn dank bij voorbaat!
Bijlagen
simulatie.xls
(82.5 KiB) 36 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Statistiekprobleem

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer