Halfgeleiders belgië / nederland

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 24

Halfgeleiders belgi

Hallo,

Hoeveel halfgeleider faciliteiten met cleanroom heeft belgië en nederland tesamen en welke zijn ze?

Imec in België

ASML in Nederland

zijn er nog meer?

heeft iemand ervaring met werk in een cleanroom, is het leuk of niet? Dank U.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Halfgeleiders belgi

Het zijn er VEEL meer. De meeste universiteiten hebben er een paar, en ook de meeste chipsfabrikanten hebben er verschillende. Het hangt ook allemaal wat af van welk niveau van zuiverheid ze halen, natuurlijk. Een cleanroom van klasse 100 000 is niet zo bijzonder.

Ik vind werken in een cleanroom persoonlijk wel leuk (voor eventjes). Het voelt er altijd heel erg 'spacy', alsof je in een ruimtestation rondloopt ;)

Ik ben nog in de cleanroom van de UGent geweest om een bordje te solderen, en ik heb nog gewerkt in de cleanroom van Melexis in Ieper.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Halfgeleiders belgi

Dank U.

Wist niet dat universiteiten ze ook hadden. Heb 2 jaar informatica in Leuven gestudeerd en niemand heeft me over Imec verteld ><.

Dank je voor je ervaring, kan me inbeelden dat het spacy is, lijkt me weel leuk.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Halfgeleiders belgi

Vanwaar de vraag?

Imec is bijzonder omdat het één van de grootste is met een erg grote zuiverheid, het is een cleanroom uit de wereldtop. Daar ben ik nog op bezoek geweest, maar als toeschouwer mag je er niet zomaar binnen in de cleanrooms zelf.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Halfgeleiders belgi

Vanwaar de vraag?


Wou het altijd al doen omdat het zo leuk leek. Heb elektronish ingenieur in the middelbare gestudeerd en 2 jaar in Leuven, werd ziek en nu ik beter ben, zou ik graag de draad oppikken. Imec vraagt alleen doctoraten denk ik, dus vroeg ik me af of er nog meer cleanrooms zijn, zodat ik men studies er een beetje op kan richten.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Halfgeleiders belgi

Cleanrooms die halfgeleiders kunnen maken zijn er niet zoveel, die zijn allemaal vertrokken naar Azië.

IMEC is er natuurlijk, MESA+ in Enschede. Deze zijn beide half bedrijf half onderzoeksinstituut.

Er zijn natuurlijk universiteiten die cleanroom faciliteiten hebben, maar of ze ook echt halfgeleiders maken is een andere zaak. Je hebt daar veel dingen voor nodig en het is gewoon te duur om te concurreren.

Ik verwacht dat er ergens wel een fab is in Eindhoven, maar ik weet het niet zeker. Ik weet niet of NXP alles laat maken in Taiwan.

ASML maakt fotolithografie apparaten, die zullen geen halfgeleiders maken. Dat is brood stelen van de klant.

Even googlen verteld me dat er 281 IC production fabs zijn in Europa, maar meer informatie kan ik niet krijgen als ik dat report niet koop. Waar ze zijn? Geen flauw idee. Maar er zouden er dus een stuk of 30 wel moeten zijn in de BeNeLux. Dit is wel erg globaal gezien, dit zijn ook universiteiten. Ik denk dat maar een klein deel echt alles in huis heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Halfgeleiders belgi

Wou het altijd al doen omdat het zo leuk leek. Heb elektronish ingenieur in the middelbare gestudeerd en 2 jaar in Leuven, werd ziek en nu ik beter ben, zou ik graag de draad oppikken. Imec vraagt alleen doctoraten denk ik, dus vroeg ik me af of er nog meer cleanrooms zijn, zodat ik men studies er een beetje op kan richten.
Hmm, maar op de lange termijn lijkt het me toch niet echt aangenaam hoor. Je ogen jeuken van de droge lucht en ik zou zot worden van de spaciness. Enkel maar holle geluiden, geen geur, geen menselijk contact en het constante gebrom van machines...

Imec vraagt inderdaad alleen doctoraten, aangezien het een onderzoeksinstituut is, maar in Melexis waren het technici. Misschien moet je al eens informeren?
Cleanrooms die halfgeleiders kunnen maken zijn er niet zoveel, die zijn allemaal vertrokken naar Azië.
Dat valt nog goed mee, dacht ik. De allerkleinste schalen zijn vertrokken naar Azië, maar er zijn hier wel nog foundries op micro-niveau. Toch?
Er zijn natuurlijk universiteiten die cleanroom faciliteiten hebben, maar of ze ook echt halfgeleiders maken is een andere zaak. Je hebt daar veel dingen voor nodig en het is gewoon te duur om te concurreren.
Het hoeft op een universiteit dan ook niet allemaal zo nauwkeurig, klein en met een erg hoog rendement en betrouwbaarheid. Als je een experimentele laser wil maken, dan kan dat toch niet zo geautomatiseerd. Dus dan maak je er 100 of 1000 en hoop je dat er een paar werken. Ze maken dus ook halfgeleiders, maar met veel lagere vereisten. De prijs steekt daar niet zo nauw.

Ik weet nog dat ik daar rondliep, en er was daar iemand aan het etsen. Dat was letterlijk wafer na wafer met een pincet vasthouden en onderdompelen in één of ander zuur. Met de stopwatch erbij anders zou ze te diep gaan ;)
Even googlen verteld me dat er 281 IC production fabs zijn in Europa, maar meer informatie kan ik niet krijgen als ik dat report niet koop. Waar ze zijn? Geen flauw idee. Maar er zouden er dus een stuk of 30 wel moeten zijn in de BeNeLux. Dit is wel erg globaal gezien, dit zijn ook universiteiten. Ik denk dat maar een klein deel echt alles in huis heeft.
Maar er zijn meer cleanrooms dan IC-fabs. Bijvoorbeeld in Melexis Ieper diende de cleanroom enkel om de chips te testen, dus on-wafer testing van de chips. Daarna werden ze weer doorgestuurd om versneden te worden.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Halfgeleiders belgi

dat is dan niet echt een halfgeleider faciliteit. Ik ben best benieuwd naar wat er is, maar sommige bedrijven zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken. De honderden miljoenen aan apparaten en cleanrooms in IMEC vergeleken met enkele tonnen bij een universiteit.

Het is dus te verdelen in onderzoek en productie. Onderzoek is nog wel hier, maar productie veel minder.

Reageer