[wiskunde] Toepassingen raaklijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[wiskunde] Toepassingen raaklijn

Hoi ik ben een po voor wiskunde aan het maken maar ik kan nergens iets vinden over de toepassingen van een raaklijn. heeft iemand goede informatie of een goede website waar ik iets op kan vinden.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [wiskunde] Toepassingen raaklijn

Stel je zwierelt een object rond (bijv. in een cirkelvorm), als je het voorwerp op een gegeven moment lost, vliegt die verder volgens de raaklijn.
???

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Toepassingen raaklijn

Of anders gezegd: de snelheidsvector is dus tangentieel gelegen in zo'n geval.

De meest elementaire toepassing is dat de raaklijn de beste lineaire benadering is voor een arbitraire functie.

Berichten: 11

Re: [wiskunde] Toepassingen raaklijn

de raaklijn is ook de 1e orde taylorbenadering van een functie

Berichten: 107

Re: [wiskunde] Toepassingen raaklijn

Stel je wilt de plaats weten waar iets het meest doorbuigt, dus waar de maximale doorbuiging plaatsvindt, dan stel je de afgeleide gelijk aan 0, en zo kan je dat berekenen.

Legio voorbeelden beschikbaar lijkt me, ook met niet al teveel fantasie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [wiskunde] Toepassingen raaklijn

Afgeleiden worden ook gebruikt om snelheden te bepalen. :shock:

Edit: Kan ook gebruikt worden voor minimum/maximum problemen, zoals maximale opbrengst in een bedrijf enzovoort

Berichten: 11

Re: [wiskunde] Toepassingen raaklijn

RJ schreef:Stel je wilt de plaats weten waar iets het meest doorbuigt, dus waar de maximale doorbuiging plaatsvindt, dan stel je de afgeleide gelijk aan 0, en zo kan je dat berekenen.

Legio voorbeelden beschikbaar lijkt me, ook met niet al teveel fantasie.
dit gaat over afgeleides, maar het ging eigenlijk over raaklijnen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [wiskunde] Toepassingen raaklijn

Scyther schreef:
RJ schreef:Stel je wilt de plaats weten waar iets het meest doorbuigt, dus waar de maximale doorbuiging plaatsvindt, dan stel je de afgeleide gelijk aan 0, en zo kan je dat berekenen.

Legio voorbeelden beschikbaar lijkt me, ook met niet al teveel fantasie.
dit gaat over afgeleides, maar het ging eigenlijk over raaklijnen ;)
Bereken je je raaklijn dan niet door middel van de afgeleides ? :shock:

Berichten: 11

Re: [wiskunde] Toepassingen raaklijn

Cycloon schreef:
Scyther schreef:
RJ schreef:Stel je wilt de plaats weten waar iets het meest doorbuigt, dus waar de maximale doorbuiging plaatsvindt, dan stel je de afgeleide gelijk aan 0, en zo kan je dat berekenen.

Legio voorbeelden beschikbaar lijkt me, ook met niet al teveel fantasie.
dit gaat over afgeleides, maar het ging eigenlijk over raaklijnen ;)
Bereken je je raaklijn dan niet door middel van de afgeleides ? :shock:
ja tuurlijk wel, maar hij vraagt specifiek om toepassingen van raaklijnen en niet om afgeleides?

als je bijv. snelheid op een bepaald tijdstip wilt bepalen ga je niet eerst de raaklijn op dat tijdstip maken, want dan moet je die weer differentieren; je kijkt dan toch gewoon meteen naar de afgeleide?..

Maar misschien worden er meer praktische toepassingen van raaklijnen bedoeld, en daar kan ik eigenlijk ook niks van bedenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [wiskunde] Toepassingen raaklijn

Ja ok, ik weet natuurlijk niet hoe ruim het onderwerp gezien word, maar mijn kennis kan dan niks meer toevoegen aan deze topic vermits ik niet echt kennis heb van praktische toepassingen van raaklijnen :shock:

Reageer