Chi-kwadraat

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Chi-kwadraat

Ik ben nu bezig met statistiek bij mijn opleiding, het lukt aardig alleen een ding begrijp ik niet, dus ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

In de opdracht staan bepaalde gegevens, die wij statistisch moeten toetsen. Op een bepaald moment moet ik dan de chi-waarde aflezen in de tabel en de p-waarde daarbij opzoeken.

Er komt uit dat de toetsingsgrootheid 5,77 is (1 vrijheidsgraad), volgens de tabel zit de waarde dan tussen 0,025 en 0,010. (tussen 5,02 en 6,63). Het antwoordenboekje geeft dan als p-waarde 0,016. Maar hoe komen ze hier op?

Bij 2 andere opdrachten wordt hetzelfde gevraagd. Hier had je als waarde 0,52 (2 vrijheidsgraden) en komen ze met een p-waarde van 0,77. Bij de andere opdracht was de waarde 19,9 (2 vrijheidsgraden) en komen ze met een p-waarde van 4,8*10-5

Mijn vraag is dus hoe berekenen ze de precieze p-waardes? Is daar een formule voor?

Berichten: 954

Re: Chi-kwadraat

Dag Carmen,

Helpt deze informatie je verder?

http://en.wikipedia.org/wiki/Chi-squared_distribution

Berichten: 3

Re: Chi-kwadraat

Maar hoe moet je dan in die tabel (als je helemaal naar onderscrollt bij wikipedia bij het kopje: Table of χ2 value vs p-value) berekenen welke p-waarde bij χ2=5,77 hoort als je 1 vrijheidsgraad hebt?

Want 5,77 zit dan dus tussen 3.84 en 6.64 en dus tussen een p van 0.05 en p van 0.01. En dan zou je dus voor χ2=5,77 uit moeten komen op p=0,016

Reageer