Springen naar inhoud

Diffusie van een gas

• Log in om te kunnen reageren

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2011 - 16:49

Hallo, ik zie in mijn boek: diffusie van een gas een spontaan thermoneutraal proces.

Bij diffusie is er een arbeid W, die is negatief omdat er arbeid van het systeem op de omgeving wordt uitgeoefend.

Nu kunnen we zeggen dat de verandering van de inwendige Energie (delta)U negatief is, omdat (delta)U= Q + W

Q is 0 omdat het een thermoneutraal proces is, en W is negatief.

Dus kunnen we de (delta)H enthalpieverandering berekenen: (delta)H= (delta)U + p. (delta)V

Nu ze (boek) zeggen dat het een thermoneutraal proces (reactiewarmte Q is gelijk aan nul) is dus moet Q=(delta)H gelijk zijn aan 0 . Wij moeten ervoor zorgen dat (delta)H gelijk is aan 0.

We weten al dat (delta)U negatief is, dus moet (delta)V positief zijn zodat (delta)H=0.
En dat is ook zo, want bij de diffusie is er een vergroting van het volume! En min + plus = 0

We kunnen dus concluderen dat bij diffusie van gassen er een negatieve verandering van inwendige energie gebeurt, terwijl er geen enthalpieverandering is.

Is mijn redenering correct?

Hartelijk Bedankt!! ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2011 - 11:51

Hoezo neemt het volume toe?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures