De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

Hallo,

wordt hiermee dan hetzelfde als het AANTAL DEELTJES bedoeld?

Dus: de entropie van een systeem is afhankelijk van het aantal deeltjes?

Bv:

2A ;) 2B + 5C

Er ontstaan 7 deeltjes uit 2, het contact oppervlak en verdelingsgraad wordt zo groter.

Hartelijk Bedankt!! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

aja, en nog een vraag: De entropieverandering (delta)S van een systeem moet niet altijd positief zijn, het kan ook negatief zijn zodat de wanorde toeneemt, nietwaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

mcfaker123 schreef:Hallo,

wordt hiermee dan hetzelfde als het AANTAL DEELTJES bedoeld?

Dus: de entropie van een systeem is afhankelijk van het aantal deeltjes?

Bv:

2A ;) 2B + 5C

Er ontstaan 7 deeltjes uit 2, het contact oppervlak en verdelingsgraad wordt zo groter.

Hartelijk Bedankt!! :)
Klopt. de verdelingsgraad beïnvloedt dus ook de reactiesnelheid. Indien we spreken over een spontaan proces, stijgt de entropie.
aja, en nog een vraag: De entropieverandering (delta)S van een systeem moet niet altijd positief zijn, het kan ook negatief zijn zodat de wanorde toeneemt, nietwaar?
\(\Delta S <0\)
: de entropie daalt, dus een meer geordende configuratie (minder wanorde).
\(\Delta S >0\)
: de entropie stijgt, dus een mindergeordende configuratie (meer wanorde).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

Ik zit zo in de war met de gibbsvrije energie, ze zeggen dat dit het deel energie van de enthalpieverandering is die arbeid kan leveren , de overgebleven energie T.(delta)S is de energie die niet in arbeid kan worden omgezet en dus als warmte uitgestraald wordt.

(delta)H = (delta)G + T. (delta)S

nu (delta)H = Q !!

Q is de reactiewarmte, maar daarnet werd in het boek gezegd dat (delta)S ook de reactiewarmte is.

Dan klopt de formule (delta)H = (delta)G + T. (delta)S niet!

Er is dus iets ernstig mis met mijn redenering, maar wat?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

Een toevoeging nog:de thermodynamica stelt dat de entropie van een gesloten systeem steeds toeneemt. Je kan de entropie doen dalen daar energie van buitenaf toe te voegen, maar dan heb je natuurlijk geen gesloten systeem. Entropie daalt niet spontaan dus.
\(\Delta G = \Delta H - T \Delta S\)
Het teken van
\(\Delta G\)
hangt af van die van
\( \Delta H \)
en
\( \Delta S\)
.
\(\Delta G\)
moet <0 zijn opdat een proces spontaan verloopt. Dat stemt overeen met wat hierboven staat: Als
\( \Delta S\)
groot wordt (dus grote entropiestijging), dan is het erg waarschijnlijk dat het proces spontaan verloopt (de entropie van het universum neemt toe, de natuur streeft naar maximale wanorde).
  • When ΔS is positive and ΔH is negative, a process is spontaneous
  • When ΔS is positive and ΔH is positive, a process is spontaneous at high temperatures, where exothermicity plays a small role in the balance.
  • When ΔS is negative and ΔH is negative, a process is spontaneous at low temperatures, where exothermicity is important.
  • When ΔS is negative and ΔH is positive, a process is not spontaneous at any temperature, but the reverse process is spontaneous.
Enthalpie zie je best als een maat voor de totale energie van een systeem. Er geldt ook, indien er energie wordt toegevoegd:
\(\Delta H=Q\)
. Je verhoogt de energie van het systeem dus. Nu, wanneer een reactie spontaan plaatsgrijpt, zal die graag evolueren naar een lagere energietoestand, door energie 'kwijt te spelen'. Dat is strikt gezien een slechte formulering, want er wordt eigenlijk bedoeld dat de energie wordt omgezet in een minderwaardige vorm van energie, dit is, een minder geordende vorm, zoals warmte.
maar daarnet werd in het boek gezegd dat (delta)S ook de reactiewarmte is.
Kan je dat stukje eens citeren?

Je kan dus beschouwen dat
\(\Delta H\)
bestaat uit een deeltje
\(\Delta G\)
en de term
\(T \Delta S\)
. Spontaan houdt in dat de totale energie
\(\Delta H\)
daalt. Als de entropie niet toeneemt (ideaal geval) en de T constant blijft, is het duidelijk dat
\(\Delta G\)
dus ook moet dalen.

We hebben echter zelden te maken met een ideale situatie en dus zal er wel entropie optreden. Niet alles van de totale energie
\(\Delta H\)
is dus effectief beschikbaar als energie die arbeid kan leveren (de entropie namelijk niet). Daarom is enkel het deel
\(\Delta G\)
beschikbaar als deel energie van de enthalpieverandering die arbeid kan leveren. Dat ander stukje komt vrij als warmteverlies dat wordt uitgestraald.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

Termen als contactoppervlak zijn een beetje zinloos. Ideale gassen beschouwt men immers als puntdeeltjes, die dus geen enkele afmeting hebben.

Verdelingsgraad is voor meer dan een uitleg vatbaar. Als je hiermee bedoelt "de mate waarin de energie verdeeld is over een gegeven volume" dan zit je in de goede richting.

Maar ook in dit geval: Hou enthalpie en entropie goed uit elkaar. De enthalpie-verandering komt overeen met de reactiewarmte bij een chemische reactie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

Maar als dat ander stukje dat vrijkomt ( Afbeelding ) als warmte wordt uitgestraald betekent dit dat

Afbeelding = Q (reactiewarmte)

En deze bovenstaande vergelijking/formule klopt niet?, want

Q = (delta)G + T. (delta)S

(delta)G verhindert dat de formule klopt.

Bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

Heel de ethalpieverandering is gelijk aan de reactiewarmte :

Afbeelding

Dus hoe kan het mogelijk zijn dat een deel van de enthalpieverandering als arbeid ( Afbeelding ) en een ander deel als gebonden/niet-beschikbare Energie ( Afbeelding ) vrijkomt. Men spreekt zichzelf dus tegen!?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

mcfaker123 schreef:Maar als dat ander stukje dat vrijkomt ( Afbeelding ) als warmte wordt uitgestraald betekent dit dat

Afbeelding = Q (reactiewarmte)
Wat bedoel je hier nou precies? Begin eens met goed je situatie te definiëren - waar hebben we het precies over - en wees duidelijk met je termen, want "een stukje dat vrijkomt" zegt mij, en waarschijnlijk een ander ook, niks; en het is ook onduidelijk waarom dat gelijk zou moeten zijn aan
\(T\Delta S\)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

Ik bedoel dat ( Afbeelding) een deel energie van de enthalpieverandering is en het komt vrij als warmte.

Dit is dus uitwisseling van warmte tijdens de chemische reactie, want het komt vrij als warmte (wordt afgegeven). Is dat dan niet hetzelfde/gelijk als/aan de reactiewarmte (Q) die tijdens een chemisch proces wordt opgenomen oftewel afgegeven ?

Vandaar dat ik de veronderstelling maak dat Afbeelding = Q (reactiewarmte)

Volgens mij moeten ze dus aan elkaar gelijk zijn.

En Afbeelding is ook een deel energie van de enthalpieverandering, maar deze energie wordt omgezet in arbeid die resulteert in het veranderen van het volume van een systeem. Afbeelding zorgt dus voor arbeid tijdens de overgang van systeem 1 naar systeem 2 en die arbeid levert een volumeverandering (delta)V op van systeem 1. Die volumeverandering kan positief of negatief zijn en is dus afhankelijk van het teken van de arbeid :Afbeelding .

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

Ik denk dat je je definities nog eens moet nakijken. Volgens mij haal je de definities en het gebruik van enthalpie:

H = U + pV

en de definitie van Gibbs vrije energie

G = H - TS

door elkaar.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

lol, ik haal die formules niet door elkaar, maar wat doe ik nou fout?

(delta)G is en T.(delta)S zijn beiden delen van (delta)H

T.(delta)S is dus de reactiewarmte, want het komt vrij als warmte.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

De logica daarvan ontgaat me echt. Waarom zou
\(T \Delta S\)
vrijkomen als warmte?

Of laat ik het zo zeggen: Als je stelt dat er warmte vrijkomt, waarom is jouw systeem dan isotherm?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

Wat gebeurt er dan met Afbeelding ? Wat is dat dan?

De enthalpieverandering Afbeelding kan negatief of positief zijn. Indien positief, dan stijgt H ( enthalpie=Totale inwendige energie (inclusief arbeid)). Indien negatief, daalt H en kan je uit het systeem minder energie halen dus.

De Afbeelding bestaat uit 2 delen:

1) De Afbeelding = W duidt de arbeid aan die tijdens het chemisch proces wordt geleverd. Dit veroorzaakt een volumeverandering.

2) De Afbeelding

Wat is die Afbeelding?

In het boek zeggen ze dat het onbeschikbare energie is of gebonden energie. Wat is dat en wat gebeurt ermee?

Ik heb ergens op het net gelezen dat het als warmte kan vrijkomen dus maakte ik de veronderstelling dat het dus gelijk is aan Q.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: De entropie van een systeem is afhankelijk van de verdelingsgraad

Ps: ik heb niet over isotherm gesproken.

Reageer