Springen naar inhoud

Polyurethaan verf chemie

• Log in om te kunnen reageren

badeend127

badeend127

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2011 - 18:20

Hoi,

Ik ben bezig met een werk voor school over polymeren, meer bepaald polyurethaan.
Ik ben reeds een paar dagen aan het zoeken geweest maar geraak er niet helemaal uit hoe de verschillende toepassingen nu juist werken.

PU ontstaat door een polyol dat reageert met een isocyanaat. Bij schuimen wordt water toegevoegd zodat CO2 wordt gevormd en zo een schuimvorming optreedt.

Dan zijn er nog de lijmen en coatings
Bij lijmen gebeurt de uitharding ook door water, in dit geval zit die in de omgevingslucht. Is dit voor alle lijmen zo of zijn er nog alternatieve manieren?

En dan vooral mijn vraag;
Er zijn voor 3 verschillende manieren van coatings:

-1 deel pu,vocht polymeriserend,2 part pu

Hoe werken 1 en 2 part nu juist?

Het probleem is dat wanneer ik dit opzoek op internet ik 1000 verschillende schildersites vind maar geen enkele chemische...
Dank voor de hulp!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 november 2011 - 18:31

Bij lijmen gebeurt de uitharding ook door water, in dit geval zit die in de omgevingslucht. Is dit voor alle lijmen zo of zijn er nog alternatieve manieren?

http://www2.kncv.nl/...n/nl/page84.asp
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

badeend127

badeend127

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 december 2011 - 12:05

Alvast bedankt voor het antwoord. Ik zou graag nog even weten wat de 2 componenten nu net zijn van 2 componenten pu lijm. Ik vind overal op internet dat dit isocyanaat en een polyol is. Maar ik snap niet waarom een 1 k lijm dan wel vocht nodig heeft om uit te harden en een 2 k lijm niet. Zit in 2 k een katalysator, water,...? Kortom ik snap het verschil niet goed tussen 1 en 2 componenten lijm (buiten dan dat de 1e 1 tube heeft en de andere 2).

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 december 2011 - 12:35

Bij tweecomponentenlijm reageren de 2 componenten met elkaar tot een polymeer. Dat zullen ze ook doen als ze bij elkaar in een tube zitten, vandaar dat het gescheiden wordt gehouden tot de lijm nodig is. Bij polyurethaan gaat het dan inderdaad over een isocyanaat en een polyol. Bij secondelijm is er in feite maar 1 component, die polymeriseert onder invloed van vocht uit de omgeving of voch aanwezig in/op het te lijmen oppervlak.
Secondelijm is dus geen polyurethaan! Secondelijm is doorgaans methyl-2-cyanoacrylaat, dat onder invloed van spoortjes water razendsnel polymeriseert tot poly(methyl-2-cyanoacrylaat)

Overigens staat er een foutje op die website. Bij de reactie tussen een alchol en een isocyanaat komt geen water vrij.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 december 2011 - 12:57

1 k lijm bevat een prepolymeer van PU, in de fabriek gemaakt door reactie van isocyanaat met wat polyol maar zodanig dat het relatief korte (pre)polymeermoleculen bevat met nog wat vrije -N=C=O groepen. Die vrije groepen reageren dan met vocht uit de lucht volgens:

R-N=C=O + H2O --> R-NH2 + CO2

waarna het gevormde R-NH2 verder reageert met een isocyanaat volgens:

R-N=C=O + R-NH2 --> R-NH-CO-NH-R

waardoor er verbindingen tussen de oorspronkelijke prepolymeermoleculen optreden en de boel hard wordt.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures