Springen naar inhoud

Se cijfers versus ce cijfers

• Log in om te kunnen reageren

PureWater

PureWater

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2011 - 23:08

Docenten worden "afgerekend" door de Inspectie als de SchoolExamencijfers te veel uit de pas lopen met de cijfers van het Centrale Examen. Terecht natuurlijk, je kunt niet ongestraft je eigen leerlingen bevooroordelen.

De volgende vraag: Indien je op een school les geeft aan laat ik zeggen 1000 ll dan is de invloed van een paar hoge scores of lage scores minder van invloed op het cijfer als zou het zelfde gebeuren met een klas met 6 ll. Voor beiden situaties geldt SE-CE>=0,5 maar een misser bij een klas met 6 ll geeft een extreem slecht meetbare score terwijl dezelfe misser niet op valt bij die grote populatie.
Wie kan mij vertellen hoe ik naar zoŽn probleem moet kijken ?
THX
Purewater

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 november 2011 - 23:13

Wie kan mij vertellen hoe ik naar zoŽn probleem moet kijken ?

Wat bedoel je hiermee? Welk is je 'probleem'? En waar wil je 'naar kijken'?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

hanzwan

hanzwan

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2011 - 23:56

Ik denk dat er bedoelt wordt dat de 'sample size' bij deze klassen met weinig leerlingen erg klein is en daarom gevoeliger is voor outliers (extreme waarden). De kansverdeling zal een grotere error hebben en pas bij extreem boven/ondergemiddelde prestaties zal het model enige vorm van waardevolle conclusies kunnen trekken.

Er zijn een aantal regels omtrent de sample size. Afhangend van de grootte kunnen bepaalde assumpties worden 'gerelaxed' maar bij een sample size van 6 (of kleiner) blijft de kans op extreme waarden erg groot en is het moeilijk om iets te kunnen zeggen. Dit oplossen is ook niet zo makkelijk aangezien er niet meer leerlingen getest kunnen worden. Het zou mogelijk kunnen zijn om tijd-analyses te doen waarbij klassen over meerdere jaren worden getest. Nadeel is echter dat een leraar dit systeem zelf kan manipuleren. Als hij/zij merkt dat er gedurende jaar 1 veel hoger voor het SE wordt gehaald dan het CE zou hij/zij dit het jaar erop kunnen corrigeren door het SE veel te moeilijk te maken. Het resultaat is een 'slechte' leraar (ene jaar te hoog ander jaar te lage cijfers) die volgens de statistiche gevens goed scored. Ook dit zou dan weer geanalyseerd kunnen worden maar de vraag is hoe belangrijk het door u voorgestelde onderzoek is.

PureWater

PureWater

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 december 2011 - 12:53

De inspectie schrijft:" Op dit moment gebruikt de inspectie..............en twee indicatoren voor de examen resultaten(gemiddelde ce- cijfer en verschil se-ce) . Voorts schrijft de inspectie:" Escalatieladder verschil se-ce. De beoordeling van het verschil tussen schoolexamen en centraal examen gebeurt op basis van een driejaargemiddelde. Als drie jaar achtereen sprake is van een "zeer groot verschil" (meer dan 1,0 punt) of vijf jaar achtereen een "groot verschil"(1.0 punt of minder, maar meer dan 0.5 punt), zal de inspectie hierboven aan de minister rapporteren. De minister heeft dan de mogelijkheid om de school tijdelijk de examenbevoegdheid te ontnemen en het staatsexamen te laten afnemen."

De inspectie ziet geen argumenten om op basis van LWOO en APCG ( leerlingen met leerwegondersteuning of armoedeprobleemcumulatiegebied ) het verschil tussen schoolexamen en centraal examen te corrigeren. Ook hier geldt een gewogen driejaarsgemiddelde.

De inspectie gaat m.i. voorbij aan de populatie grootte van een bepaalde school. Stel een school heeft een bestand van 1000 ll die engels volgen (A). De school heeft dit aanbod ll elk jaar.
Een andere school(B)heeft elk jaar slechts 6 leerlingen die het vak engels volgen, ook weer stabiel over een aantal jaren. Beide scholen moeten voldoen aan de eis SE-CE<= 0,5 . Rekenkundig prima te doen , maar mijn gevoel zegt dat de uitschieters bij school A minder invloed hebben op het resultaat dan bij B, bij B ziet de docent direct het gevolg van een uitschieter in het cijfer immers een cijfer op de 6 weegt voor 17% mee , die bij school A voor 1 promille. De lat die school B neerlegt moet m.i. hoger liggen om de uitschieters te compenseren of met andere woorden , de se moeten lager worden gewaardeerd om een soort buffer op te bouwen.

De vraag is : Is de eis van de inspectie verschil SE-CE<=0,5 ongeacht de grootte van populatie juist ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures