Definitie vertoog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Definitie vertoog

Hallo,

kan iemand mij uitleggen wat een vertoog precies is?

Dit vond ik:

Vertoog:

Een afgerond stuk beschouwend proza, waarin een auteur een meestal persoonlijk of moraliserend standpunt inneemt ten opzichte van een bepaald onderwerp van godsdienstige, maatschappelijke, wetenschappelijke of cultuurhistorische aard. Vooral in de 18e eeuw was de term in gebruik voor prozastukken die vergelijkbaar zijn met het essay of de verhandeling. Van Justus van Effens Hollandsche Spectator (1731-1735) werd 57,6% van de totale plaatsruimte ingenomen door ‘vertoogen’.

Als ik dan de definitie van essay en verhandeling opzoek dan kom ik a.h.w. in een cirkel terecht.

Verhandeling:

Afgerond stuk proza over een wetenschappelijk of zedekundig onderwerp. In de 18e en 19e eeuw was de term vooral in gebruik voor wat nu gewoonlijk een essay genoemd zou worden, zij het dat de verhandeling toch ook dicht bij het wetenschappelijk artikel of de monografie staat. Veel 18e- en 19e-eeuwse verhandelingen werden geschreven in antwoord op een door een genootschap uitgeschreven prijsvraag. (...)

Essay:

Afgerond stuk beschouwend proza, waarin een auteur een meestal persoonlijk standpunt inneemt met betrekking tot een bepaald onderwerp. De onderwerpen voor essays kunnen op vrijwel elk gebied gevonden worden: godsdienst, maatschappij, wetenschap, kunst e.d. De grenzen met wetenschappelijk proza zijn, zeker wanneer men het oudere essayistische proza erbij betrekt, vaak moeilijk aan te geven. Ook in lengte laat het essay zich slecht onderscheiden van het wetenschappelijk proza; er zijn essays met de omvang van een monografie, maar ook met de lengte van een wetenschappelijk artikel.

(Tegenwoordig overheerst de opvatting dat het essay minder objectief is dan een wetenschappelijk geschrift, omdat dat laatste minstens de pretentie heeft een onderwerp zo systematisch en volledig mogelijk en onderbouwd door bewijsvoering en bronnenmateriaal te behandelen.) Het essay daarentegen tracht in de eerste plaats te overtuigen met retorische middelen: stijl, suggestieve voorbeelden, humor, paradoxen enz. Om die redenen wordt het essay dan ook beschouwd als een literair genre. Het essay richt zich doorgaans ook tot een ander publiek dan het wetenschappelijk artikel.

(...) In Nederland kende het genre vooral in de 18e eeuw een grote bloei, al werd dit type proza toen vooral aangeduid met de termen vertoog, verhandeling of proeve. In Van Effens Hollandsche Spectator (1731-1735) wordt meer dan de helft van de plaatsruimte ingenomen door ‘vertoogen’. Ook de 18e- en 19e-eeuwse verhandeling, zoals bijv. die van de Maatschappij der Nederlandsche Letterkunde teLeiden (1806-1824), zijn in onze ogen vaak eerder essays dan wetenschappelijke bijdragen. (...)

http://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01_01...1_0006.php#e122

Ik snap vooral niet wat er wordt bedoeld met een 'afgerond' (stuk) proza?

Ik houd een presentatie over Van Effen, en het blijkt dat de helft van wat er in de Hollandsche Spectator staat een vertoog is... maar het stomme is dat ik niet begrijp wat een vertoog is xD

Weet iemand een duidelijke definitie?...

(De haken heb ik er zelf maar even aan toegevoegd)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Definitie vertoog

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Definitie vertoog

Een “vertoog” (ook wel “betoog”) is een manier waarop men een stelling kan verkondigen en daarna verdedigen via argumenten. Dit wordt over het algemeen gedaan in een afgerond stuk proza, d.w.z. een stuk dat compleet is, dus opgebouwd uit:

- Een inleiding met daarin de hoofdgedachte en de stelling

- Een middenstuk waarin de voors en tegens van de stelling worden uiteengezet

- Een slot waarin een opsomming van het voorgaande wordt weergegeven en een conclusie wordt getrokken.

Er worden in een vertoog vaak subjectieve argumenten naar voren gebracht met daarin verwoord waarom de stelling de juiste is en in de conclusie staat waarom de stelling dus de juiste is.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Definitie vertoog

Bedankt rhiannon, dat 'afgeronde' is nu helemaal duidelijk!

Reageer