Kracht tussen foton en ster?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 354

Kracht tussen foton en ster?

Kan de baan van een foton door een ster worden afgebogen alleen en uitsluitend omdat het een spin heeft?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Kracht tussen foton en ster?

Kan de baan van een foton door een ster worden afgebogen alleen en uitsluitend omdat het een spin heeft?
Dat heeft niets met spin, maar uitsluitend met de kromming van de ruimtetijd te maken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Kracht tussen foton en ster?

Laat me mijn vraag anders formuleren.

Geeft de spin van een foton een bijdrage tot de afbuiging door een ster?

Het gaat me dus niet om het effect van de ruimtekromming.

Een ander effect is breking door gas of plasma maar daar gaat het me evenmin om.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Kracht tussen foton en ster?

Neutra schreef:Laat me mijn vraag anders formuleren.

Geeft de spin van een foton een bijdrage tot de afbuiging door een ster?
Nee, die afbuiging is uitsluitend aan de kromming van de ruimtetijd te wijten en niet aan iets anders.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Re: Kracht tussen foton en ster?

Je zou zo kunnen redeneren dat een draaiende ster een andere afbuiging geeft dan een niet-draaiende. Maar dan moet een draaiend deeltje ook een andere afbuiging ondervinden dan een niet-draaiend. De vraag is alleen of spin met draaiing gelijk is te stellen. Ik denk het niet zonder meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Kracht tussen foton en ster?

De vraag is alleen of spin met draaiing gelijk is te stellen. Ik denk het niet zonder meer.
De spin is een kwantummechanische grootheid en geeft een intrinsiek impulsmoment weer, een soort vrijheidsgraad, het gaat niet om een daadwerkelijke draaiing van een deeltje om zijn as. Die klassiek-mechanische benadering gaat niet zomaar op.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: Kracht tussen foton en ster?

De spin is een kwantummechanische grootheid en geeft een intrinsiek impulsmoment weer, een soort vrijheidsgraad, het gaat niet om een daadwerkelijke draaiing van een deeltje om zijn as. Die klassiek-mechanische benadering gaat niet zomaar op.


Stel dat we zeer veel deeltjes met een zekere spin hebben, levert dat dan een bijdrage aan het impulsmoment van het totale systeem?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kracht tussen foton en ster?

Stel dat we zeer veel deeltjes met een zekere spin hebben, levert dat dan een bijdrage aan het impulsmoment van het totale systeem?
Neen, spin heeft niet veel met impulsmoment te maken.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Kracht tussen foton en ster?

Neen, spin heeft niet veel met impulsmoment te maken.


In dat geval is de vraag van dit topic lastig te beantwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Kracht tussen foton en ster?

De vraag is heel simpel te beantwoorden. De afbuiging van licht wordt uitstekend verklaard door de algemene relativiteitstheorie. Die theorie maalt niet om spin noch om de zogenaamde breking door plasma, iets waar de TS overigens reeds meermaals op is gewezen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Kracht tussen foton en ster?

Spin heeft natuurlijk alles met angulair momentum te maken. Het levert een intrinsieke bijdrage aan het angulair momentum (zonder dat er "echt iets hoeft rond te draaien", waarschijnlijk is dat wat werd bedoeld in #8).

Er is een spin-spin gravitationele interactie. Het meest bekende werk hieromtrent is dat van Wald. Het is overduidelijk dat het effect verwaarloosbaar is in de realiteit, omdat een foton met tegengestelde spin een tegengestelde deviatie ondergaat (je hoeft niet eens de formule af te leiden om dat effect te verwachten), dus zouden we totaal andere resultaten bekomen dan deze gezien bij zonsverduisteringen en bij gravitational lensing. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat het effect als 1/r^4 gaat, en dat Planck's constante optreedt in de spin van het foton.

Re: Kracht tussen foton en ster?

@ eendavid

Dank, mijn vermoeden berustte op een gravitoelektromagnetische benadering. Maar ik ben op dit gebied geen deskundige en daarom waag ik mij op dit punt ook niet aan stellige beweringen.

Reageer