[Halfgeleiders] wat en waar

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

[Halfgeleiders] wat en waar

Ik wil graag weten hoe ik aan een bepaalde halfgeleider kan komen. Ik denk niet dat ik dat zelf kan maken. (lijkt me een pietsie ingewikkeld)

Maar zijn er misschien bedrijven die het maken, en waar ik een stukje zou kunnen krijgen. (koop je dat per m2?) Of is dat zulks een delicaat spul dat het meteen kapot is wanneer ik het aanraak (of onder invloed van lucht of zo)

De halfgeleider die ik zoek heet 'aluminum-gallium-arsenide'. (AlGaAs)

BvD

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

Een halfgeleider is is gewoon een samensmelting van 2 stoffen met de juiste electron configuratie(zeg ik dat goed?) dat moet niet zo vreselijk duur zijn hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

Heb je al gezocht naar LEDjes? 'k weet niet precies wat voor materiaal LED's van gemaakt zijn, maar het zijn iig halfgeleiders.

Anders kun je ook andere diode's proberen. GaAs is wel een standaard materiaal voor een halfgeleider, dus AlGaAs denk ik ook wel (zal waarschijnlijk Al toegevoegd zijn om de donor en acceptorniveau's dichter bij elkaar te brengen)

Even google'en levert:

http://www.home.agilent.com/cgi-bin/pub/ag...COUNTRY_CODE=US

http://www.rohm.com/products/databook/ld/p...f/rld78pzw4.pdf
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

Een halfgeleider is is gewoon een samensmelting van 2 stoffen met de juiste electron configuratie(zeg ik dat goed?) dat moet niet zo vreselijk duur zijn hoor.
Silicium is anders ook een halfgeleider hoor!

Waarvoor heb je AlGaAs nodig? Je zal waarschijnlijk in iedergeval de Al concentratie moeten opgeven (hoe zwaar gedoteerd moet het materiaal zijn).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

Antoon schreef:Een halfgeleider is is gewoon een samensmelting van 2 stoffen met de juiste electron configuratie(zeg ik dat goed?) dat moet niet zo vreselijk duur zijn hoor.
Silicium is anders ook een halfgeleider hoor!

Waarvoor heb je AlGaAs nodig? Je zal waarschijnlijk in iedergeval de Al concentratie moeten opgeven (hoe zwaar gedoteerd moet het materiaal zijn).
Volgens mij zijn germanium/silicium etc geen halfgeleiders, maar kan je daar halfgeleiders mee maken d.m.v. verontreinigingen.

Overigens zijn de oude radiobuizen inwezen ook halfgeleiders.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

Silicium is anders ook een halfgeleider hoor!
Klopt, zelfs gewoon glas is al een prima halfgeleider. Vloeibaar glas (ik weet dat de term vloeibaar bij glas reden voor discussie is) geleid prima.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

Volgens mij zijn germanium/silicium etc geen halfgeleiders, maar kan je daar halfgeleiders mee maken d.m.v. verontreinigingen.


Ongedoteerd silicium in wel degelijk een (intrinsieke) halfgeleider. Doordat er geen dotering is, ligt het Fermi-niveau precies tussen de geleidings- en de valentie-band. Maar dat is echt wel een halfgeleider hoor!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 13

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

volgens mij is silicium (of een 4-waardig element) zelf de basis van een halfgeleider. Door het 4-waardig element te doteren krijg je gewoon andere (en in dit geval waarschijnlijk betere) eigenschappen.

Door er bevoorbeeld 3- en 5-waardige elementen aan toe te voegen krijg je makkelijker leemten en vrije elektronen waardoor er ook makkelijker een stroom kan door vloeien.

Alleen lijkt het mij raar dat in het voorbeeld dat gans in het begin gegeven hebt 2 3-waardige en 1 5-waardig element aan toevoegd. Is dit niet een beetje te veel van het goeie? Vult het elektron die over is bij de 5-waardige elementen de leemte niet die wordt bekomenen door een 3-waardig element?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

"betere eigenschappen" is altijd een semi-gevaarlijke uitspraak. Het ligt er maar net aan wat je met de halfgeleider wil doen of zoiets beter is of niet. Het krijgt gewoon _andere_ eigenschappen, die voor sommige doeleinden beter van toepassing zijn :shock:

Maar Si is wel degelijk een halfgeleider.

een goede site voor informatie over halfgeleiders is Britney Spears Guide to Semiconductor Physics
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 18

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

FIJNE discussie, maar ik weet nog net zoveel als voorheen.

Over die LEDjes, juist; het is zelfs PRECIES de halfgeleider, die er in ledjes zit. Maar ik wil er lekker veel van hebben, en niet zo'n klein beetje als in een LEDje zit.

HELP MIJ ;-)

GR

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

Ik zou zeggen: mail een fabrikant van die ledjes en kijk of zij wat voor je hebben. Bellen is misschien zelfs nog handiger, omdat bedrijven een telefoon makkelijker oppakken dan een mail beantwoorden...

gewoon uit interesse: wat wil je ermee?? Waarom zou je zo'n ontzettende grote hoeveelheid willen hebben?
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

De prijs zal hoe-dan-ook sterk afhangen van de zuiverheid, kristalliniteit, doteringsgraad, de hoeveelheid die je hebben wil, of er indium contacten op gezet moeten worden, ......

Waarom antwoord je niet eens op de vraag wat je ermee doen wil en welke specificaties je precies hebben wil?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 18

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

Waarom antwoord je niet eens op de vraag wat je ermee doen wil en welke specificaties je precies hebben wil?


Omdat ik dat pas weet als ik het heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

Vergeef me dat ik het zeg, maar dat komt een beetje vreemd op me over. Je wil het heel graag, maar je weet pas wat je er mee wilt als je het hebt. Waarom wil je het dan uberhaupt?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 18

Re: [Halfgeleiders] wat en waar

Vergeef me dat ik het zeg, maar dat komt een beetje vreemd op me over. Je wil het heel graag, maar je weet pas wat je er mee wilt als je het hebt. Waarom wil je het dan uberhaupt?
ik heb wel een idee.... maar als ik het heb, dan kan ik ermee gaan spelen en kijken wat de mogelijkheden voor mij zijn.

Ik wil gewoon weten hoe dat spul in een ledje werkt

Reageer