Springen naar inhoud

Kansrekenen

• Log in om te kunnen reageren

sand428

sand428

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2011 - 16:07

Hallo,

Ik volg nu mijn laatste jaar IW (6IW), en in dit jaar moet ik een GIP (eindwerk) maken.
Mijn eindwerk gaat over wiskundige speletjes. En om dit te bespreken ben ik begonnen bij kansrekenen.

Nu mijn probleem ;)

Ik wil poker bespreken...(spelregels: http://www.poker.be/spelregels, 52 kaarten)
Ik zou willen berekenen hoeveel kans je hebt dat je 2dezelfde kaarten krijgt bij 6 spelers.

eerst dacht ik :(verschillende combinaties)/(alle variaties)

verschillende combinaties = (52!)/(6!*46!)

maar dit is niet juist want er zijn maar 13 verschillende kaarten ipv 52.
hierna schreef ik dit op:

verschillende combinaties = (13!)/(6!*7!)

alle variaties = 13!

Maar ik vrees dat dit einde ook niet helemaal juist is :s
kan iemand me hiermee helpen?
Heb ik het goed genoeg uitgelegd?

mvg
Elias

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JorisL

JorisL

• >250 berichten
  • 555 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2011 - 19:55

http://en.wikipedia......xas_hold_'em)

sand428

sand428

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2011 - 22:49

http://en.wikipedia......xas_hold_'em)

Dit klopt wel maar als we met bv zes spelers spelen is volgens mij de kans kleiner omdat zij ook een van jou kaarten kunnen hebben
Het kan bv als jij as eerste kaart een klaveren 10 hebt dat de speler naast je een schoppen 10 heeft dan is de kans dat je nog een 10 krijgt kleiner

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2011 - 08:50

Ik zou willen berekenen hoeveel kans je hebt dat je 2dezelfde kaarten krijgt bij 6 spelers.

Begin makkelijk: Stel dat je de enige speler bent. De deler geeft je de eerste kaart van de stapel en daarna de tweede kaart van de stapel (je krijgt dus de bovenste twee kaarten van de oorspronkelijke stapel). Wat is de kans dat je twee dezelfde kaarten hebt (qua waarde, niet qua kleur natuurlijk.)

Begin opnieuw met een verse stapel. Stel nu dat de deler de eerste kaart van de stapel opzij legt. Daarna krijg je de tweede en de derde kaart van de stapel. Wat is de kans dat je twee dezelfde kaarten hebt?

Begin wederom opnieuw met een verse stapel. Je krijgt de eerste kaart, de tweede wordt opzij gelegd en je krijgt de derde kaart. Wat is de kans dat je twee dezelfde kaarten hebt? (Merk op dat dit eigenlijk de situatie is voor twee spelers.)

sand428

sand428

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2011 - 19:39

Merci om te antwoorden en dat is inderdaad een goed idee ;)
Morgen zal ik eraan beginnen en op deze post antwoorden of het me gelukt is :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures