Bepalen van molecuulformule- en massa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Bepalen van molecuulformule- en massa

Hoi, ik heb vandaag een P.O. bij scheikunde gedaan, en ik snap er vrij weinig van, het proefje is uitgevoerd, maar hoe ik nu verder moet weet ik eigenlijk niet. Help ?!

Onderzoeksvraag

Wat is de molecuul massa van een molecuul citroenzuur (C6H8O7* xH2O).

We moeten dus de x in de formule bepalen door middel van deze proef:

Werkplan:

- Weeg ongeveer 1 gram C6H8O7* xH2O af. (1,002 gram)

- Los deze hoeveelheid op met gedestilleerd water in een maatkolf van 100mL en vul aan tot de streep en meng de oplossing (de oplossing was al opgelost voor de maatkolf volledig was gevuld)

- pipetteer 10,00 mL uit de maatkolf in een erlenmeyer

-Voeg een paar druppels fenolftaleïne (omslag traject kleurloos van pH 0-8,2 en paarsrood vanaf pH 10,0)

- Titreer tot omslagpunt (licht roze) met 0,100 M natronloog

- heerhaal de proef totdat je 3 metingen hebt die niet meer dan 0,30 mL verschillen

we kwamen dus bij alle 3 de proeven uit op een verbruik van 14,1mL NAOH 0,1 Mol/L

En vanaf nu loop ik dus vast ,want ik heb geen flauw idee hoe ik nu de massa kan berekenen.

Ook in m'n klas snapt niemand er iets van dus daar kan ik het ook niet aan vragen....

Deze structuur formule stond op het blaadje: http://www.google.nl/imgres?q=struct...:0&...tx=57&ty=23

Ook zie ik het nut niet in waarom dat we het basischer moeten maken kan iemand dat misschien ook uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Bepalen van molecuulformule- en massa

Heb je ooit eerder een titratie gedaan?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 772

Re: Bepalen van molecuulformule- en massa

Citroenzuur kan verondersteld worden als een driewaardig zuur. Veronderstel volgende reactievergelijking:

H3Z + 3 NaOH => Na3Z + 3H2O

waarbij H3Z (symbolisch!) het citroenzuur voorstelt.

Bereken nu de concentratie aan H3Z uitgedrukt in mol/l, uitgaande van de gegevens. Wanneer de concentratie van het zuur gekend is, kan eenvoudig worden omgerekend naar de molaire massa van het zuur, door de concentratie van het zuur in g/l te delen door de concentratie van het zuur in mol/l.

Berichten: 99

Re: Bepalen van molecuulformule- en massa

- ga na hoeveel H3O+ wordt geproduceerd door je zuur per molecuul

- Stel reactie vergelijkingen op (wat gebeurd er tijdens de titratie?)

- ga na hoeveel OH- je hebt toegevoegd

- Bereken de hoeveelheid H3O+ bij het Omslagpunt-PH

- Bereken hoeveel H3O+ er dus was voordat je begon met OH- toevoegen (OH- en H3O+ reageren 1:1)

- Bereken hoeveel mol zuur je dus had ( zoals hierboven aangegeven: 1 zuurmolecuul levert 3 H3O+)

- Bereken de molmassa van het zuur ZONDER de extra H2O

- Bereken hoeveel gram zuur je dus had (aantal mol zuur wat je hebt berekend in stap hiervoor gebruiken!)

- je weet nu hoeveel gram zuur er in je 1,002 gram zat.

- Bereken hoeveel gram gekristalliseerd water er dus in je 1,002 gram zat.

- Bereken de hoeveelheid mol H2O die er dus in zat

- wat is nu de verhouding zuur: water? 1 : x , waarbij je dus je x hebt.

Tijdje geleden dat ik dit heb gedaan, maar volgens mij is dit de manier

Reageer