Draaistroomoefening

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 103

Draaistroomoefening

hey,

in de bijlage zit een afbeelding van een opgelost oefening op 3 fasige spanningssystemen; klopt mijn uitkomst?

grtz
Bijlagen
img050.jpg
img050.jpg (806.41 KiB) 377 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Draaistroomoefening

Wat is eigenlijk de vraag? Want die zie ik niet.

Berichten: 103

Re: Draaistroomoefening

wel de spanning tussen de punten A en B, is die correct (dus de fasorspanning Uab)?

deze verschilt van de lijnspanning 173 V (amplitude) , gegenereert aan de bronzijde, zo heb ik toch berekent, kan dit?

grtz

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Draaistroomoefening

Oja, nu zie ik het ook. Had er overheen gekeken omdat het wat onduidelijk geschreven was.

Eerst even iets rechtzetten: je schrijft: ....173V (amplitude). Dat is niet correct. Als bij wisselspanning een spanningswaarde wordt opgegeven, dan is dat altijd de effectieve waarde, niet de amplitude.

Je oplossing is waarschijnlijk wel goed, maar veel te ingewikkeld.

De lijnspanning is 173V. Dus is de fasespanning 100V (delen door wortel 3, beetje afgerond)

Je had zelf al berekend dat Z=5 en Xl =3. Dus is de spanning over een spoel (3/5)*100 = 60V.

De spanning tussen A en B is dan 60 *wortel3 = 103,9.

Omdat je eerst deelt door wortel 3, en daarna weer terugvermenigvuldigt met wortel3, kun je die stappen ook overslaan.

Dus Uab = (3/5) *173 = 103,8

Berichten: 103

Re: Draaistroomoefening

Het gaat inderdaad over effectieve waarde die in de praktijk wordt gehanteerd, wortel 2 kleiner dan de amplitude, ik verwees naar 'amplitude' omdat het over fasoren gaat. Voor de duidelijk hat gaat dus om effectieve spanningswaarden.

Ik het wrs ingewikkelder gemaakt dan nodig, maar zo weet ik dat ik het volledig begrijp door de basis (spanningswet) toe te passen. Begrijp het.

dankuwel voor je tijd

grtz

Reageer