Springen naar inhoud

Studeren - half jaar werk - studeren

• Log in om te kunnen reageren

venra

venra

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2011 - 20:52

Hallo,

In januari studeer ik (belg) af als master elektronica.
Ik ben pas begonnen met solliciteren naar jobs voor dit diploma.

Nu begin ik steeds meer met het idee te spelen om in september nog een manama aan te vatten, en daarna eventueel zelfs te doctoreren.
Ik heb enkele richtingen op het oog die mij érg aanspreken, en die ik zeker aan kan.
Op zich ideaal, ik kan mijn 6 maanden proefcontract voltooien, en intussen kan ik nadenken of ik voluit voor de studies ga, of toch blijf werken.

Nu is er een probleem, vanaf maart woon ik niet meer thuis, en kunnen/willen mijn ouders niet meer voor mij betalen.
De studies zelf bekostigen is op zich geen probleem, echter één of twee jaar zonder inkomstenbron leven wordt toch moeilijk.

Ik al gezocht mogelijke subsidies en studietoelagen.
Naar ik begrijp moet je minstens een jaar gewerkt hebben, waar ik dus niet aan zou voldoen.
Ook heb ik al een diploma voor een knelpuntberoep op zak wat blijkbaar ook roet in het eten zou gooien.

Weet iemand of ik op één of andere manier nog recht heb op een toelage?
Moet ik met bepaalde zaken rekening houden tijdens het tekenen van mijn 6 maanden proefcontract?
(Ik wil mijn kansen bij mijn toekomstige werkgever namelijk niet vergooien door te zeggen dat ik misschien weer ga studeren)

Ik heb nog heel wat vragen en ik weet helemaal niet waar ik hiermee terecht kan.
Heeft iemand hier een dergelijk ervaring, of een idee waar ik meer informatie vindt?

Groetjes!

Veranderd door venra, 28 november 2011 - 20:54

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2011 - 22:19

Hoe het systeem in belgie werkt weet ik niet precies, heb je er echter wel aan gedacht dat het misschien ook mogelijk is om een part-time master te gaan volgen?
"Meep meep meep." Beaker

venra

venra

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2011 - 20:00

Als er geen financiele mogelijkheden bestaan zal dit inderdaad de enige mogelijkheid zijn.
Het wordt echter geen eenvoudige master, en ik vrees dat ik me dan niet ten volle op de studies zal kunnen toeleggen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2011 - 21:04

Als er geen financiele mogelijkheden bestaan zal dit inderdaad de enige mogelijkheid zijn.
Het wordt echter geen eenvoudige master, en ik vrees dat ik me dan niet ten volle op de studies zal kunnen toeleggen.

Draai de vraag eens om. Denk je dat de tweede master jouw zodanig veel meerwaarde geeft om een baan, twee jaar inkomen en een schuld (lening voor het studeren) voor te geven. Als het antwoord daarop nee is, waarom dan de tweede master?

Daarnaast, je leert in dezelfde tijd veel meer op je werk dan dat je als student doet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 november 2011 - 21:47

Daarenboven ben ik er (althans in België) niet van overtuigd dat je een manama wel dusdanig kunt spreiden. Immers bestaat je tweede semester in een manama al voornamelijk uit een thesis schrijven. Of die paar vakken die je dan al kunt vooraf doen, de moeite waard zijn... Maar helaas heb ik voorlopig nog geen bron kunnen vinden die mij uitsluitsel geeft over deze opvatting.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Jan123

Jan123

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2011 - 16:30

In Belgie is het mogelijk om tijdens je studies betaald te worden door de overheid.
Maar hiervoor zijn er enkele voorwaarden aan verbonden
Ik dacht dat een van de voorwaarden was dat je +-1.5 jaar moest gewerkt hebben en dat het een knelpuntberoep moet zijn waarvoor je gaat studeren.
Maar ik weet niet of je dat kan krijgen omdat je een manama gaat doen.
Als ik me niet vergis was het 850 euro dat je krijgt
500 van een instelling +350 van een andere

http://www.fedweb.be...anonderbreking/
je kan dit best eens opzoeken op google onder de trefwoorden; loopbaanonderbreking terug gaan studeren'

Wss zal je hierdoor wel wat wijzer door worden

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures