Oplossen eerstegraadsvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Oplossen eerstegraadsvergelijking

Hoi, heb morgen een examen wiskunde.

Ik zit vast bij het studeren van iets wat heel simpel zou moeten zijn.

Dit is de opgave: 3- (-2x+5) = 3x+5

Mijn berekening:

3 + 2x -5 = 3x +5

2x = 3x +7

2x + 3x = +7

5x = +7

x = 7/5

Dit schijnt dus FOUT te zijn.

Dit is de correcte oplossing volgens het boekje

3+ 2x -5 = 3x + 5

2x -3x = 5 +5 -3 ===> Dit is de stap verschillend met mijn bewerking. WAAROM in godsnaam wordt het in het linkerlid -3x, en niet +3x??? Van wat ik uit de theorie heb geleerd moet je toch aan de andere kant de tegenovergestelde bewerking doen?? Rechts is het 3x, dus moet ik om dat weg te krijgen 3x AFTREKKEN, en dus volgens de regels links 3x OPTELLEN. Maar de oplossing doet aan beide kanten dezelfde bewerking, Zowel rechts 3x AFTREKKEN als links 3x AFTREKKEN. ;)

-x = 7

x = -7

Dit is in tegenstelling tot de theorie die ik gelezen heb, en verwart mij enorm!

kan iemand dit aub zo snel mogelijk toelichten, ik moet morgen een examen wiskunde afleggen voor de examencommissie! Dank u!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Oplossen eerstegraadsvergelijking

SnaphetNiet schreef:2x = 3x +7

2x + 3x = +7
Deze stap (+3x links) klopt niet. Tot hier deed je het wel goed. Kun je aanpassen, nu je weet waar de fout zit?

Overigens snap ik niet waarom je dat met een 'x' plots moeilijk vindt. De eerste keer deed je ook links en rechts +2 toch?

Verplaatst naar Huiswerk.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Oplossen eerstegraadsvergelijking

Drieske schreef:Deze stap (+3x links) klopt niet. Tot hier deed je het wel goed. Kun je aanpassen, nu je weet waar de fout zit?

Verplaatst naar Huiswerk.
Wel, dat daar de fout zit snap ik, maar waarom juist? Dit verwart mij helemaal.

Wat is de theorie hierachter?

Ik lees het volgende in mijn boek:

Een aftrekking in het ene lid wordt een optelling in het andere lid

Een optelling in het ene lid wordt een aftrekking in het andere lid

Wat hier gebeurt is, een aftrekking in het ene lid wordt een aftrekking in het andere lid. ;)

Help? Mis ik iets?

Dank je Drieske!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Oplossen eerstegraadsvergelijking

De uitleg is zeer slecht dan, vind ik.

Wat ze bedoelen, is het volgende: stel je hebt het volgende

2x - 3 = 0.

Dan heb je een aftrekking van 3 links. Dus dat wordt een optelling van 3 rechts en geeft je

2x = 3

Hoe jij de regel interpreteert, is wat ingewikkeld. Maar dat neemt niet weg dat ik het bizar vind dat je het met de 2 wél juist deed.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Oplossen eerstegraadsvergelijking

8=8

8+4=8 ... , wat moet hier staan

8-4=8 ... , idem

Welke regel(s) kan je nu opschrijven;

Links en rechts hetzelfde ...

Berichten: 4

Re: Oplossen eerstegraadsvergelijking

Drieske schreef:De uitleg is zeer slecht dan, vind ik.

Wat ze bedoelen, is het volgende: stel je hebt het volgende

2x - 3 = 0.

Dan heb je een aftrekking van 3 links. Dus dat wordt een optelling van 3 rechts en geeft je

2x = 3

Hoe jij de regel interpreteert, is wat ingewikkeld. Maar dat neemt niet weg dat ik het bizar vind dat je het met de 2 wél juist deed.
Aha! Verkeerd geinterpreteerd dus, en een beetje verwarring.

Dus het is eigenlijk: Wat je rechts aftrekt, moet je links ook aftrekken

iets stoms over het hoofd gezien dus, dank u wel allemaal!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Oplossen eerstegraadsvergelijking

Inderdaad ;) . Dus kun je verdergaan waar je eerst de mist in ging?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Oplossen eerstegraadsvergelijking

Inderdaad :) . Dus kun je verdergaan waar je eerst de mist in ging?
Over zo iets stoms 45min met de handen in de haren gezeten ;)

Maar ja, niet veel geslapen de vorige nacht door blok ander examen, dus ken je het, sneller in de war.

Gelukkig is de leerstof eigenlijk kinderspel, het is voor de examencommissie BSO kantoor 3e graad.

Dit is leerstof die ik heb gezien in het 1e middelbaar in het ASO toen ik nog naar school ging 6 jaar geleden, maar dat zit allemaal ver weg voor mij, het is juist kwestie van alles goed te doorlopen en het examen moet piece of cake zijn!

Dank allemaal :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oplossen eerstegraadsvergelijking

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer