K-waarde en equivalente lengte

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

K-waarde en equivalente lengte

Geachte lezers,

Ik loop stage en heb een stage opdracht over proces verbetering. Nu moet ik een leidingkarakterestiek berekenen. Hiervoor heb ik k-waardes of equivalente lengtes nodig. Nu staan er in mijn tabbellen boek een aantal. Maar bij bv. een 90 graden bocht staat geen leiding diamater. En het lijkt mij sterk dat elke bocht van elke diameter de zelfde K-waarde heeft.

Ik ben nu dus opzoek naar de K-waardes van:

4'' 90 graden bocht, rond/gebogen (niet met een rechte hoek)

8'' van de zelfde soort bochten.

een vernouwing van 8'' naar 4'' in de leiding

een vergroting van 4'' naar 8''

een 4'' kogel afsluiten en een 8'' kogel afsluiter

een vergroting in de leiding van 8'' naar 14''

''= duims=inch=2,54cm

Ik heb zelf al gezocht op internet maar kon hier tamenljk weinig over vinden. (heel veel beveiligde site waar ik via dit bedrijf niet op kan) Ik hoop dat iemand kan bevastigen dat hier inderdaad verschil in zit of juist niet, en als dat wel zo is, mij op het juiste spoor kan zetten om deze gegevens te achterhalen.

Sorry voor de spel fouten.

Hartelijk bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: K-waarde en equivalente lengte

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: K-waarde en equivalente lengte

In de praktijk gebruikt men verschillende methodes voor drukval van bochten et cetera.

Sommigen gebruiken equivalente lengtes (zoals in de eerste link van Jan),

anderen gebruiken L/D waardes (zoals in de tweede link van Jan),

en weer anderen gebruiken K-waardes, zoals er enkele staan onderaan in de tweede link van Jan, en in deze pdf

Verschillende bronnen zullen ietwat verschillende waardes geven voor equivalente lengte, of L/D of K want het zijn empirische getallen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: K-waarde en equivalente lengte

Wow, dit is echt top! Bij die expansie, de berta, is dat in cm of inch? En welke k waarde is nu de normale? K0 kc? En idd een goede tip, engels leren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: K-waarde en equivalente lengte

Bij die expansie, de berta, is dat in cm of inch?
Die beta is een dimensieloze verhouding β = d2/d1

Het maakt dus niet uit of je voor d2 en d1 beiden in cm of beiden in inch werkt.
En welke k waarde is nu de normale? K0 kc?
Kijk nog eens goed: Ke = K voor expansie (vergroting), Kc = K voor contractie (vernauwing), Ko = K voor een orifice (plaat met gat erin).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: K-waarde en equivalente lengte

Echt super bedankt allemaal! Zo kom ik er wel aan uit!

Reageer